nieuws

Bouwers azen op project in China

bouwbreed

Shanghai selecteert Nederlandse bedrijven voor bouw autotunnel van 400 miljoen gulden

shanghai – Nederlandse bedrijven in de waterbouwsector krijgen wellicht hun eerste grote opdracht in China. Voor de bouw van een grote autotunnel in Shanghai, ter waarde van 400 miljoen gulden, zijn bedrijven uit Nederland geselecteerd voor de inschrijving.

Drie consortia mogen een offerte uitbrengen. In twee daarvan zitten Nederlandse bedrijven in samenwerking met Chinese partners; de derde bestaat uit louter Chinese ondernemingen. Het gaat om aannemers, baggeraars en ingenieursbureaus. Topman H. Huis in ’t Veld van ingenieursbureau DHV toont zich zeer optimistisch over de kansen voor de Nederlandse bedrijven. Tijdens het bezoek van de handelsmissie deze week aan onder meer Shanghai zegde de burgemeester toe zich daarvoor in te spannen. “Hij heeft uitspraken gedaan dat hij de Nederlandse expertise erbij zou willen betrekken”, zegt Huis in ’t Veld. “Hij is gevoelig voor de expertise op dit gebied.”

De precieze samenstelling van de consortia is niet duidelijk. Vrijwel zeker zijn alle grote Nederlandse aannemers erbij betrokken, zoals Ballast Nedam, HBG, NBM Amstelland, Volker Wessels Stevin en baggeraar Boskalis.

Deze week al moeten de consortia hun offerte indienen. Shanghai wil nog voor de zomer zijn keuze bepalen. Veel vertraging is niet mogelijk omdat de weg – waarvan de tunnel een onderdeel is – een achtbaans ringbaan rond de explosief groeiende stad al in aanbouw is.

Vinding

Shanghai heeft gekozen voor een afgezonken tunnel. Een dergelijke tunnel wordt gemaakt met vooraf gefabriceerde tunneldelen, die naar hun plaats worden gevaren. Het systeem is een Nederlandse vinding, geschikt voor tunnels onder rivieren in slappe grond, zoals in Shanghai. Van de zestig afgezonken tunnels in de wereld, liggen er dertig in Nederland, weet DHV-directeur Huis in ’t Veld. De overige zijn veelal door consortia van onder meer Nederlandse bedrijven gebouwd.

Voor DHV betekent het verwerven van de order een doorbraak. Het bureau ontwerpt in China momenteel vooral fabrieken van Westerse bedrijven en waterinstallaties die met Westers geld worden gesubsidieerd. Het wil zich in China ook met infrastructuur bezighouden. Maar ook voor de baggeraars zou de order de bekroning van jarenlang smeken zijn.

Baggerbedrijven lieten de afgelopen jaren bij handelsmissies naar China nooit verstek gaan, maar hun vele bezoeken waren tot nu toe tevergeefs. Alleen in Hongkong waren Nederlandse baggeraars actief. Ze klaagden de afgelopen week over het feit dat China tot nu toe alle baggeractiviteiten zelf wil uitvoeren. Het baggeren van een tunnel is volgens Huis in ’t Veld een precisieklus, waarvoor Nederlandse expertise onontbeerlijk zou zijn. (anp)

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels