nieuws

Kluskeet geeft voorlichting over duurzaam doe-het-zelven

bouwbreed

veenendaal – De Kluskeet moet in de provincie Utrecht de grote aandachttrekker worden van een provinciale campagne ‘Duurzaam Klussen’. Veenendaal is de eerste gemeente, waar de Kluskeet wordt gebruikt om mensen te informeren over een verantwoorde manier van klussen. Dat gebeurt vanaf 8 april.

De campagne sluit aan bij de landelijke campagne Duurzaam Klussen, die het ministerie van VROM oktober vorig jaar in gang heeft gezet. Doel ervan is ook de amateur-klusser tot milieuvriendelijk en dus duurzaam (ver)bouwen te bewegen. Duurzaam klussen is een vervolg op duurzaam bouwen en moet ervoor zorgen dat de ooit zo verantwoord mogelijk gebouwde woning ook door de bewoners verantwoord wordt onderhouden.

Aandachttrekker

De Kluskeet moet in Utrecht een grote aandachttrekker worden. De ludieke bouwkeet is bedacht en ontworpen door de Milieufederatie Drenthe en is voor een heel jaar ingehuurd door de provincie. Twaalf gemeenten willen de keet gebruiken voor hun lokale campagne.

Daarmee lopen de gemeenten vooruit op de acties van het ministerie van VROM, die de kluskeet in het hele land wil inzetten. De keet blijkt een geweldige manier te zijn om de landelijke actie op lokaal niveau te ondersteunen. Er zijn echter nog maar twee klusketen in het hele land.

Luchtig

De keet wordt bij een bouwmarkt of doe-het-zelfzaak neergezet en het winkelend publiek stapt al gauw ook even de attractieve keet binnen. Daar treffen ze geen zware informatie over het nut van milieuvriendelijk klussen, maar een luchtige presentatie van duurzaam doe-het-zelven.

De Kluskeet bevat veel decoratieve elementen, zoals een zaag, aangebracht in het dak en omgevallen blikken verf en verfvlekken op de voorgrond. Vooral de verf blijkt een trekker: kinderen proberen of echt zoveel is geknoeid, volwassenen stappen over de smeerboel heen. Bezoekers kunnen meedoen met het spel ‘Slaat u de spijker op de kop, of de plank mis’.

De thema hout, verf, materialen, energie- en waterbesparing staan in de Kluskeet centraal. Voorlichters van het Consulentschap Natuur en Milieu Educatie informeren over milieuvriendelijke alternatieven, die in de bouwmarkten te krijgen zijn.

De nadruk ligt niet op wat niet mag, maar op wat vrij eenvoudig juist wel mogelijk is. Binnen in de bouwmarkt treffen de klanten de aanbevolen producten aan. Bovendien kunnen ze er terecht voor meer informatie, omdat bedrijven als Gamma, Formido en Praxis hun personeel hebben laten scholen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels