nieuws

Hochtief beknibbelt fors op bouwopdracht luchthaven

bouwbreed

Van onze correspondent

berlijn – Het Hochtiefconsortium heeft bij het binnenslepen van de bouwopdracht voor de nieuwe luchthaven van Berlijn behoorlijk beknibbeld op de technische uitvoering. Volgens een studie van de Keulse firma RD Aerospace toont de opzet zulke grote gebreken dat de beheerder van het vliegveld direct na overdracht voor hoge kosten staat.

De concurrentiekracht van de luchthaven komt daardoor bij voorbaat in de knel. De kritiek van RD Aerospace blijkt uit een document waarop de Berliner Zeitung beslag legde. De studie vraagt zich af hoe met slechts 38 gate-posities en een klein voorveld, luchthaven Berlijn een rol kan spelen als internationale draaischijf.

Ook ontbreekt een volwaardige doorgaande spoorwegaansluiting door de keuze voor een beperkt kopstation. Gevreesd wordt dat al snel de passagiersstromen niet meer in goede banen geleid kunnen worden.

De aanleg van een 25 meter hoge passage naar de hoofdterminal kan weliswaar uitkomst bieden maar de toestemming voor de skywalk is nog allerminst zeker. Om de kosten te drukken is Hochtief anders dan oorspronkelijk aangegeven, uitgegaan van een start met zeventien in plaats van twintig miljoen passagiers.

Het consortium rond Hochtief is momenteel met de Berlin Brandenburg Flughafen Holding (BBF) in onderhandeling over de definitieve opdracht. De bouw kost een investering van circa acht miljard gulden. Als Hochtief de opdracht krijgt dan zal het concern toetreden tot de luchthavenholding BBF waartoe ook de deelstaten Berlijn en Brandenburg en de Duitse bondsregering behoren.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels