nieuws

Zuiderzeelijn niet als HSL Netelenbos wil magneetbaan of ‘gewone’ verbinding

bouwbreed

den haag – De Zuiderzeelijn wordt geen hogesnelheidslijn. Bij de keuze voor een snelle verbinding tussen Amsterdam en Groningen gaat het tussen een magneetzweefbaan en het opwaarderen van bestaande spoorbanen, zodat daarop met hogere snelheden kan worden gereden.

Een gewone hogesnelheidslijn is volgens minister Netelenbos van Verkeer niet haalbaar omdat de supersnelle treinen niet te vaak kunnen stoppen. Zonder stops is een HSL naar het dunbevolkte noorden echter onrendabel. Zij zei dit maandagavond tijdens het debat over het Meerjarenprogramma voor Infrastructuur en Transport (MIT).

Op dit moment buigt zich nog een werkgroep onder leiding van topambtenaar Olman van Verkeer en Waterstaat over de vraag of een magneetzweefbaan (tot 400 kilometer per uur) mogelijk is. Volgende week brengt de werkgroep advies uit aan minister Netelenbos.

Hanzelijn

Inmiddels lijkt de Hanzelijn (Lelystad-Zwolle) losgekoppeld van de Zuiderzeelijn. Door het afblazen van de Noordoostelijke Verbinding van de Betuweroute is deze spoorlijn behalve voor personenverkeer ook voor goederenvervoer nodig. In februari komt minister Netelenbos met voorstellen. De Tweede Kamer liet maandag weten dat de Hanzelijn er wat haar betreft uiterlijk in 2010 moet liggen.

Hoewel de werkgroep-Olman zich ook zou gaan bezighouden met de vraag of in de Randstad een magneetzweefbaan moet komen, liet minister Netelenbos al doorschemeren dat dit de eerste decennia onwaarschijnlijk is. Ze wil ervoor waken dat teveel spoorsystemen naast elkaar operationeel zijn en elkaar beconcurreren. Het plan voor een Rondje Randstad zou volgens de minister reizigers uit de gewone trein trekken. Ze voelt er meer voor bestaande systemen op te waarderen.

IJzeren Rijn

Netelenbos worstelt overigens op alle fronten met spoorproblemen. Tijdens het overleg met de Tweede Kamer liet ze doorschemeren ook een flinke dobber te hebben aan de het overleg met Belgie en Duitsland over de IJzeren Rijn. Belgie wil op zo kort mogelijke termijn het oude trace van deze verbinding tussen de haven van Antwerpen en het Duitse Duisburg weer in gebruik nemen.

Voorlopig willen de Belgen met vijftien goederentreinen per dag gaan rijden. Die zouden dan dwars door het stiltegebied Meinweg bij Roermond moeten. Een Kamermeerderheid heeft daarmee grote problemen. PvdA, VVD en D66 dienden maandagavond dan ook een motie in waarin zij uitspreken dat de komst van goederentreinen naar het natuurgebied ongewenst is.

Minister Netelenbos vroeg de regeringspartijen echter hun motie aan te houden, omdat die averechts zou kunnen werken. Ze wil de Duitsers en Belgen alternatieven bieden. Volgens een oud verdrag hebben de Belgen echter het recht om door het stiltegebied Meinweg te rijden. Desnoods wil Netelenbos hen de drukbereden Brabantroute als alternatief bieden.

Brabantroute

Dat aanbod stuit overigens op zwaar verzet van de SP, omdat Netelenbos eerder aangaf dat de Brabantroute zo vol zit, dat personentreinen er moeten wijken voor goederentreinen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels