nieuws

Moderne woonwagen doet niet onder voor huis

bouwbreed

zoetermeer – Vijf woonwagens die geheel aan de eisen van het Bouwbesluit voor woningen voldoen, zijn onlangs in Zoetermeer opgeleverd. Door de kwaliteit van de wagens te vergroten, is de achterliggende gedachte, kan de integratie van woonwagenbewoners in woonwijken worden bevorderd. Om snel, sterk en niet te duur te bouwen werd een sandwichpaneel ontwikkeld met een honingraat als draagstructuur.

Het Bouwbesluit kent minder strenge normen voor woonwagens dan voor woningen, maar omdat gesproken wordt over normalisatie werd gezocht naar een mogelijkheid dat verschil te overbruggen. Het begon met een opdracht van de gemeente Utrecht aan Jan Broekhuizen van Broekhuizen en Wit BV, gespecialiseerd in het beheer van faciliteiten en projecten met betrekking tot woonwagens. Zo kwam in Utrecht een nieuwe woonwagenlocatie met zes standplaatsen tot stand in het stadsvernieuwingsgebied ‘De Plantage’.

In samenwerking met bouwkundig adviseur G. Snellen en Cees van Breda van Van Neerbos bouwmaterialen, werkte Broekhuizen het idee uit. Dit leverde een serie van vijf woonwagens in Zoetermeer op.

Sandwichpanelen

De nieuwe woonwagens voldoen geheel aan de eisen van het Bouwbesluit die ook voor woningen gelden. Basis voor het casco is de toepassing van houtskeletbouw, gebaseerd op sandwichpanelen met een draagstructuur van honingraat. Met de toegepaste panelen, die zijn ontwikkeld door Phonotech BS BV, kunnen stabiele constructies met een hoge isolatiewaarde worden gemaakt.

Snellen heeft op basis van de mogelijkheden van de honingraatplaten een bouwsysteem met bijbehorende details ontwikkeld.

Bij de woonwagens in Zoetermeer zijn alle casco-onderdelen van honingraatplaten gemaakt: buitenwanden, binnenwanden, vloeren, plafonds en het dak. Ze verschillen onderling in dikte, mate van isolatie en grootte van de honingraten.

De honingraten zelf zijn van karton dat van gerecycled papier is gemaakt. De holle ruimtes worden opgevuld met minerale wol.

Van Breda: “Alle honingraten zijn tweezijdig afgewerkt met melamine gebonden spaanplaat, waardoor ze waterbestendig zijn. Bovendien is in de buitenwand een waterwerende folie opgenomen.”

De honingraatplaten zijn zeer sterk en licht. De woonwagens moeten wel stevig zijn, want ze worden in twee lange delen in de timmerfabriek voor het grootste gedeelte in elkaar gezet voordat ze met een vrachtwagen naar de standplaats worden gebracht. In theorie kan de woonwagen van de poertjes worden gelicht en weer in tweeen naar een andere locatie worden verplaatst. Het zadeldak moet dan wel zakken om onder viaducten door te kunnen. Het zoldertje van de woonwagen is daarom alleen geschikt om leidingen weg te werken. Op de standplaats rust het geheel op een stalen ringbalk die aan de fundering is vastgelast om te voorkomen dat de woonwagen, die achttien ton weegt, bij zware storm los komt.

De naam ‘woonwagen’ staat door de nieuwe ontwikkeling ter discussie. De wagen heeft geen wielen meer en heeft door het zadeldak en de buitenzijde, die is afgewerkt met kunststof elementen met baksteenmotief, de uitstraling van een kleine woning. Volgens Broekhuizen komt dat uiteindelijk de integratie van woonwagenbewoners in woonwijken ten goede.

“Het kan nog wel een of twee generaties duren voordat de woonwagenbewoner gewend is aan het idee van een huis. Maar alleen als de woonwagen in kwaliteit niet onder doet voor een woning, heeft de integratie een kans van slagen. De oude, vochtige of tochtige woonwagen was niet gezond voor de bewoners en niet goed voor de ontwikkeling van kinderen.”

Aluminium

Voor de honingraatplaten ziet Van Breda een grote toekomst: “Het idee van de honingraat is de basis. Maar ze zijn voor alle doeleinden en met allerlei soorten materiaal te fabriceren. Nu is er karton en spaanplaat gebruikt, maar je kunt bij wijze van spreken ook aluminium en vezelcementplaten gebruiken. Het grote voordeel van de gebruikte materialen is de enorme sterkte en het geringe gewicht.” Door de honingraatstructuur zijn de panelen zeer buigvast en dus geschikt voor grote overspanningen.

Van de oude, vertrouwde woonwagen

is in de Zoetermeerse

ontwerpen weinig meer terug te vinden.

Foto:

Peter van Mulken

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels