nieuws

Met de komst van Internet is EDI geen gepasseerd station

bouwbreed

Draaien aan een vliegwiel gaat in het begin heel zwaar, maar als je eenmaal op stoom bent, kost het steeds minder moeite. Bij Media Plaza in de Utrechtse Jaarbeurs hoeft steeds minder hard gedraaid te worden aan het vliegwiel dat Internet-bewustzijn heet. Voor de bouw werden daar de beloftes van e-commerce uit de doeken gedaan.

Vorige week was HCP.EDIBouw gastheer van de workshop The Future is Now. Aannemers, materialenhandelaren en fabrikanten werden voorgelicht over de zegeningen van het niet meer zo nieuwe medium. De groep was bewust klein gehouden, zodat er interactie kon plaatsvinden tussen bezoekers en ‘piloten’ zoals de voorlichters van Media Plaza genoemd worden.

Het centrale thema was de belofte van e-commerce: daar ligt de toekomst voor het zakelijke Internet-gebruik, niet in het opzetten van een eigen website die slechts een digitale brochure is. Dat laatste werd niet openlijk gezegd, maar was wel de teneur in de fraai ingerichte wandelgangen, met overal schermen met een open Internetverbinding. Dus: wie zich als bedrijf op het Internet wil presenteren, moet tenminste een winkel openen. En anders moet je het vooral gebruiken als inkoper. Talloze voorbeelden van de nieuwe manier van zakendoen passeerden op het geprojecteerde beeldscherm, zowel uit de bouwbranche als uit andere branches met aansprekende voorbeelden.

Op de consumentenmarkt is de trend duidelijk: waar krijg ik iets gratis of het goedkoopst? Aanbieders van gratis toegang verdringen elkaar, en de betaalde concurrenten kunnen hooguit een defensieve, maar bijtende reclamecampagne inzetten, zoals Xs4all liet zien. Deze provider waarschuwt voor de kleine letters van al die gratis aanbieders, die klantgegevens voor marketingdoeleinden kunnen en zullen gebruiken. Ondanks protesten mag Xs4all van de rechter gelukkig doorgaan met de campagne, onder het motto ‘Alles heeft zijn prijs’.

Veilingen

Net als in de VS zijn ook in Nederland inmiddels vrij veel veilingsites voor tweedehands spullen of partijen van aanbieders die per opbod worden verkocht, ook vanuit het idee van lage prijzen. Moet de bouwsector hier in mee gaan? Misschien kunnen leveranciers incourante handel via dit soort kanalen kwijt aan zakelijke afnemers.

De echte belofte van e-commerce in de bouw blijft toch de reguliere handel via al wat oudere kanalen als EDI (Electronic Data Interchange) en het nieuwere Internet. Een van de bezoekers aan de workshop vroeg zich af of EDI een gepasseerd station was ten gunste van Internet-transacties. Rien Wabeke, voorzitter van HCP.EDIBouw, ziet echter beide vormen naast elkaar voortbestaan. De grotere afnemer zal de investering in EDI wensen omdat zijn eigen administratie daarmee ook direct actueel blijft; elke bestelling wordt eerst in het lokale systeem ingevoerd en daarna verstuurd naar de leverancier. De kleinere afnemer heeft meer baat bij het betaalbaarder alternatief dat Internet-bestellen biedt en neemt de dubbele administratie voor lief.

Technische Unie

Het extranet van de Technische Unie, waar de installatiebranche terecht kan voor online bestellingen, werd als goed voorbeeld van e-commerce getoond. Alleen is het verwarrend dat er per product maar liefst drie codes gebruikt kunnen worden: die van de fabrikant, die van de TU zelf en de EAN-streepjescode.

Een bezoeker van de workshop wees op een extra gebruikersprobleem in het algemeen bij online bestellen: de terminologie. In de bouw bestaan voor hetzelfde product soms wel drie verschillende namen, vaak regionaal bepaald. Hoe los je dat op?

Daar is uiteraard een automatiseringsuitkomst voor, zo verzekerden de deskundigen. Dat zou als volgt kunnen: aan elk product een tabel hangen met de alternatieve namen. Daarnaast kun je ook de zoekroutine verbeteren; als een zoekmachine alle varianten kent, helpt die de potentiele klant bij het vinden van het juiste product. Per e-commerce site moet dus nog heel wat informatie ingevoerd worden, zo te horen.

Pieter van Scherpenberg, publicist over automatiseringsvraagstukken (scherpen1208netland.nl)

Rondkijken op bouwplaats

Het is niet alleen handel wat de klok slaat op Internet: ook het ‘aloude’ informeren met steeds geavanceerder multimedia-mogelijkheden blijft een belangrijke toepassing. BouwOnline introduceerde onlangs twee nieuwe producten: de mogelijkheid een web-camera op een bouwproject te installeren, plus een interactieve 360 graden-foto (zie www.bouwonline.nl).

De ‘webcam’ is op zich niet nieuw – het is een recente digitale foto die je online kunt bekijken – maar hij wordt in de Nederlandse bouw nog weinig gebruikt. En dat terwijl het meer kan zijn dan een promotiemiddel; bezoekers aan de website kunnen er werkelijk aan zien hoever ‘hun’ gebouw al gevorderd is. De aannemer kan er thermometers voor de lucht- en grondtemperatuur aan koppelen en met die informatie zijn personeel tijdig berichten over vorstverlet. Tenslotte kan de apparatuur zelfs ingezet worden voor bewaking en toegangscontrole, bijvoorbeeld bij de materialenopslag.

Het concept horizon-foto is natuurlijk nog veel ouder, maar heeft hier een bijzonder interactief jasje gekregen. De beelden zijn niet aan elkaar geplakt, maar tonen een vloeiende film die je zelf kunt sturen als site-bezoeker. Je kunt het beeld linksom of rechtsom laten draaien, de snelheid aanpassen, naar boven of beneden laten kijken, en in- of uitzoomen. Groot voordeel is dat je geen aparte programmatuur (‘plugin’) nodig hebt om dit te kunnen zien, een uiterst kleine Java-applicatie van 10 Kilobyte laadt zich snel in uw browser. Deze toepassing lijkt me vooral een speeltje, maar hij maakt wel indruk op een argeloze sitebezoeker.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels