nieuws

Rendabele Transrapid schiet vanaf tekentafel al door naar Boedapest

bouwbreed Premium

berlijn – Het bijna tot stilstand gekomen project Transrapid maakt weer vaart. Nieuwe berekeningen wijzen uit dat de magneettrein ook over enkelspoor rendabel kan zweven tussen Hamburg en Berlijn.

De studie neemt de bezwaren van de industrie en politiek weg. Daardoor is het laatste woord aan spoorwegbeheerder Deutsche Bahn. De plannenmakers zien binnen vijftien jaar een verlenging van de route via Praag naar Boedapest in het verschiet.

In het onderzoek – verricht in opdracht van de verkoopmaatschappij Transrapid International – worden technische oplossingen voorgesteld waardoor de eensporige verbinding Hamburg-Berlijn ten opzichte van een dubbelspoorsverbinding nauwelijks aan attractiviteit verliest. In het nieuwe concept blijft vertrek per ieder half uur mogelijk. Het geschatte aantal reizigers daalt met amper 200.000 tot 8,4 miljoen. Wat de bondsregering aanspreekt, is dat de overheidsbijdrage ruim binnen de geplande 6,8 miljard gulden kan blijven.

Het vervoer van jaarlijks veertig miljoen passagiers moet de toekomstige verbinding Berlijn-Boedapest rendabel maken. Oppakken van het project betekent een omvangrijke investering in de werkgelegenheid.

Het in Duitsland fel omstreden project Transrapid krijgt de laatste weken vanuit het buitenland veelvuldig schouderklopjes. Bij het staatsbezoek van kanselier Gerhard Schroder aan China werd een intentieverklaring getekend voor het inzetten van de Transrapid in de bevolkingrijke centra Peking en Shanghai. De verst reikende variant is daarbij – kosten tussen de 35 en 70 miljard gulden – de aanleg van een tweeduizend kilometer lange verbinding tussen beide metropolen.

In de Verenigde Staten, waar zes zweeftreinprojecten op de tekentafel liggen, heeft de regering 4,2 miljard opzij gelegd om te investeren in de Transrapid. Nederland heeft interesse voor een verbinding van Rotterdam naar Hamburg.

Reageer op dit artikel