nieuws

Bouwondernemer van naam en faam

bouwbreed Premium

frankfurt – Holzmann is anderhalve eeuw een bedrijf van faam en naam. In Duitsland wordt de troetelnaam Traditionsunternehmen gebruikt. Met het begrip wordt aangegeven dat de onderneming zelfs de zwartste bladzijden van de geschiedenis overleefde.

Het concern werd in 1849 opgericht door Johann Philipp Holzmann in Sprendlingen, een dorp dicht bij Frankfurt. Het bedrijf kreeg vleugels door de opkomst van de trein en bouwde aanvankelijk vooral spoorverbindingen en bruggen. Daarom was niet verwonderlijk dat juist Philipp Holzmann in 1882 het Centraal Station in Amsterdam mocht bouwen.

Voor de eeuwwisseling realiseerde het concern ook de Opera in Frankfurt en het Paleis van Justitie in Munchen. Na de Tweede Wereldoorlog bouwde Philipp Holzmann volgens de oude tekeningen in Frankfurt de verwoeste Opera weer op.

Handtekening

In de eerste helft van deze eeuw waren de bouwers van Philipp Holzmann op diverse continenten te vinden. De handtekening van het bedrijf staat op de Anatolische spoorweg, het Bagdadspoor en de Middellandbaan in Oost-Afrika. In eigen land blonken de Holzmanner uit in de bouw van de Elbetunnel te Hamburg, diverse stuwdammen en snelwegen.

In de donkere fase onder nationaal-socialistische regie zette het concern dwangarbeiders in. Het bedrijf gaf al vroegtijdig aan, geld te willen storten in het Duitse schadefonds ter ondersteuning van de voormalige dwangarbeiders.

Vanaf 1950 bouwt Holzmann weer in het buitenland. Het eerste project was de stuwdam Sariyar in Turkije. Het concern verwierf zich een sterke positie in Arabische landen.

Reageer op dit artikel