nieuws

Plan Coevorden valt goed bij Duitse spoorwegbedrijven

bouwbreed

mainz – Het gemeentebestuur van Coevorden is uiterst tevreden met de uitkomsten van het overleg met de Bentheimer Eisenbahn en Deutsche Bahn Cargo in Mainz over een goederenvrachtlijn door het zuidoosten van Drenthe.

“De directies van beide Duitse spoorwegbedrijven zien goede kansen voor de intensivering van het vervoer via ons Europark als alternatief voor de noordtak van de Betuwelijn. Voor een definitief oordeel is echter het wachten op instemming van de raden van commissarissen”, aldus de burgemeester van Coevorden B. Jansema.

Vooral het particuliere spoorwegbedrijf Bentheimer Eisenbahn spant zich in om extra vracht aan te trekken via de noordelijke route via Coevorden. De onderneming heeft een eigen station op Nederlands grondgebied en exploiteert al sinds de vorige eeuw met succes een spoorlijn die via Nordhorn in Bentheim aansluit bij het net van de Deutsche Bahn.

“We willen niet de fout maken plannen te ontwerpen die vooral over tien jaar van groot nut zijn. Ook vandaag en morgen zijn van belang. Die denkwijze viel bij de Duitsers in goede aarde”, aldus burgemeester Jansema. “Onze plannen van een noordelijke vrachtroute willen we geleidelijk en flexibel ontwikkelen. De verladers bepalen tenslotte waar de prioriteiten komen te liggen. Bij Berlijn is een goederenoverslagplaats ontwikkeld waarvan de verladers geen gebruik maken. Uit die les willen de Duitse spoorwegbedrijven lering trekken. Minister Netelenbos heeft ons gevraagd op de hoogte te blijven van de gesprekken met de Duitse zijde”.

Hoofdas

Deelstaat Noordrijn-Westfalen heeft begrip voor het Nederlandse standpunt de ontwikkeling van de noordtak van de Betuwelijn voorlopig op een laag pitje te zetten. “De bouw van de hoofdlijn wordt daardoor niet beinvloed. Ik ga ervan uit dat de overeenkomsten nagekomen worden en de hoofdas zoals voorzien aangelegd wordt”, aldus staatssecretaris Jorg Hennerkes.

Volgens Hennerkes heeft onderzoek uitgewezen dat verdergaande maatregelen, zoals de aanleg van een derde spoorlijn, noodzakelijk zijn. Als Nederland en de bondsregering willen meebetalen aan de financiering is dat de deelstaat Noordrijn-Westfalen meer dan welkom.

De regering van de deelstaat heeft inmiddels in Berlijn om extra middelen gevraagd.

Bovendien is het voorstel gedaan de uitbouw van de Betuwelijn op te nemen op de prioriteitenlijst van het transeuropese spoorwegnet.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels