nieuws

‘Consument wil gewoon waar voor zijn geld’

bouwbreed

wateringen – Regelmatige nieuwsbrieven, kijkmiddagen en een persoonlijke begeleiding. Het zijn vooral deze zaken waarmee Bouwmaatschappij Weboma op goede voet met de klanten wil blijven. “Er komt steeds meer bij kijken. De vraag is wanneer de kopersbegeleiding voor een bedrijf niet meer is op te brengen.”

Ing. P van der Schalk, directeur van het Westlandse bouwbedrijf, heeft de tijd nog meegemaakt dat een ‘techneut’ op kantoor die enkele vraag van een koper beantwoordde. “Nu bestaat de afdeling kopersbegeleiding uit vier mensen. En die hebben er hun handen aan vol.”

M. van Dijk is hoofd van deze afdeling en kan de vragen waarmee de kopers komen, inmiddels dromen. “Wanneer is mijn huis klaar”, is volgens Van Dijk de meest gestelde vraag. Weboma is een regionaal opererend bouwbedrijf met zijn roots in het Westland.

“De mensen waar wij vaak voor bouwen, bellen bij wijze van spreken de wethouder als er iets mis is met het fonteintje”, benadrukt Van der Schalk.

Maar de woonconsument van tegenwoordig wil vooral ook waar voor zijn geld. Om hieraan te voldoen, zegt hoofd bedrijfsbureau Riedijk, vooral een uitgebreide meer- en minderwerklijst te hebben opgesteld. “Er moet voldoende keus zijn en ik moet zeggen, er kan heel veel bij ons.”

Naast het hoofdkantoor hebben Van Dijk en zijn medewerkers de beschikking over een bescheiden ruimte waar de klanten worden ontvangen en door de keuzelijst worden gevoerd. “On- ze showroom”, zegt Van Dijk lachend. Van der Schalk: “Als we alles tentoon willen stellen van wat er is, mogen we er wel een hal bij bouwen. We hebben hier gewoon wat tegels liggen om de mensen een idee te geven. Willen ze meer zien, dan verwijzen we ze naar de keukenzaken en sanitairspecialisten.”

Relatie

Vertrouwen en het bouwen aan een goede relatie met de koper, is waar Weboma gedurende het bouwproces naar streeft. Riedijk: “Gaat het tijdens de bouw in die relatie mis, dan is de oplevering vaak ook geen pretje. De mensen gaan dan echt iets zoeken. Soms, met iemand van de Vereniging Eigen Huis erbij, wordt jacht gemaakt op wat ik maar noem een ‘vlekje en een plekje’. Gewoon om iets op dat opleveringsformulier te kunnen noteren.”

Het drietal wil er alleen maar mee zeggen dat vaak een sfeer wordt geschapen dat de bouw het toch altijd slecht doet. Van der Schalk: “Dan blijkt dat na de oplevering iets niet in orde is, dan sturen ze een brief naar het GIW. En dan denk ik vaak had gewoon eventjes gebeld, dan waren we toch ook gekomen.”

P. van der Schalk, N. Riedijk en M. van Dijk: “Er is vaak zo’n sfeer van: de bouw is slecht.”

‘Oplevering geen pretje als tijdens bouw relatie spaak loopt’

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels