nieuws

Duitsland schrikt van schraplust Netelenbos

bouwbreed Premium

bonn – Vanuit de regio Emmerich klinken verschrikte reacties op het plan van minister Netelenbos om de noordelijke route van de Betuwelijn maar te vergeten. Zowel de deelstaatregering van Noordrijn-Westfalen als de spoorwegmaatschappijen Deutsche Bahn Cargo en DB Netz voelen zich ‘overvallen’ door de uitlatingen van de minister in die richting.

Netelenbos maakte gisteren in een brief aan de Tweede Kamer korte metten met de Tweede-Kamerfracties en de provincie Gelderland die zeggen dat de Noordtak en het hoofdtraject onlosmakelijk met elkaar zijn verbonden.

In Duitse visie is het in 1992 gesloten verdrag van Warnemunde waarin Nederland belooft zowel een noordelijke als een zuidelijke aftakking van de Betuwelijn te realiseren nog steeds volledig van kracht.

Actiegroep

Norbert Gies van de actiegroep Betuwe – so nicht, zegt de bui al drie jaar te hebben zien hangen en vreest een dramatische toename van de geluidsoverlast op het traject Arnhem-Oberhausen.

Onderzoek van het Zwitserse instituut Prognos geeft aan dat in de oude opzet van de Betuwelijn jaarlijks twintig miljoen ton vracht over de hoofdroute via Emmerich wordt afgewikkeld. Op Oldenzaal, Groningen en Venlo zouden respectievelijk tien, vijf en twee miljoen ton vracht afkomen. Mocht de noordelijke tak met de subroute via Groningen vervallen dan vreest actiegroep dat tussen Emmerich en Oberhausen het vrachtvervoer per spoor bijna verdubbelt tot 35 miljoen ton.

Afdwingen

Daarmee valt volgens Gies de maatschappelijke grondslag weg onder de het haalbaarheidsonderzoek naar de Betuwelijn. In Emmerich gaan stemmen op om als steden langs de Betuwelijn de handen ineen te slaan en vergaande geluidsmaatregelen af te dwingen. Zo dringt Emmerich aan op extra geld om alsnog de nieuwe goederenspoorlijn via een omleiding uit de bebouwde kom te weren.

Het verkeersministerie in Dusseldorf kan de opmerkingen niet goed plaatsen. Het onderwerp Betuwelijn is vorige week bij de opening van de nieuwe terminal van het Rotterdamse containerbedrijf ECT in Duisburg in ieder geval aan de orde geweest en moet tot een misverstand hebben geleid. De Duitse spoorwegbeheerder Deutsche Bahn Netz geeft te kennen op geen enkele wijze op de hoogte te zijn over het schrappen van de noordelijke bypass.

Het Berlijnse verkeersministerie van Franz Muntefering daarentegen juicht stilletjes alle plannen om bouwprojecten te schrappen van harte toe.

Reageer op dit artikel