nieuws

Dreigend tekort aan betonnen heipalen ‘Als alle infrastructurele werken tegelijk komen, hebben we een probleem’

bouwbreed Premium

den haag – De voorraden betonnen heipalen raken op. De levertijden zijn nu al meer dan verdubbeld. Aan afwijkende maten is bijna niet meer te komen. Betonproducenten, bouwbedrijven en overkoepelende organisaties kijken met onverholen angst naar volgend jaar, als grote infrawerken tegelijk worden uitgevoerd.

In Noord-Nederland steekt het probleem al de kop op. Bouwbedrijf Bleeker in Bolsward legde de uitbreiding van een school stil vanwege een tekort aan heipalen. De uitbreiding van het gemeentehuis in Joure moet om dezelfde reden wachten. Veel producenten van betonnen heipalen kampen met een tekort aan productiecapaciteit, waardoor aannemers, installateurs en schilders hun opleveringsdata niet halen.

Noodgedwongen

Altenburg Heibedrijf en Funderingstechniek in Heeg haalt de palen noodgedwongen uit Brabant. “Behalve de lange levertijd stijgt de stuksprijs, omdat we uit nood geboren voor een grotere maat moeten kiezen, waarvan nog wel voorraad is. Aannemers houden daar niet altijd rekening mee”, klaagt directeur E.J. Boeyenga.

Nog afgezien daarvan is het economisch nauwelijks mogelijk, vult P. Damen van VOC Betonbouw aan. “De bouw kan geen partij heipalen hamsteren, omdat het maatwerk is en het aanleggen van een voorraad bovendien beslag legt op het kapitaal. Daarbij is discontinuiteit de gevaarlijkste kant van deze sector. Wat je vandaag investeert in capaciteitsvergroting, kun je morgen misschien wel weer opdoeken.”

Damen noemt het tekort aan betonnen heipalen een serieus probleem, als alle grote infrastructurele werken – zoals de Betuwelijn en de HSL-Zuid – gelijktijdig worden uitgevoerd. “We hebben het al eerder geroepen: ‘mensen, spreidt de werken. Als alles tegelijk komt, hebben we een probleem’. Laten we niet hopen dat het tekort zich vertaalt in prijsstijgingen als gevolg van vraag en aanbod. Schaarste brengt nu eenmaal prijsverhogingen met zich mee.”

Producenten

Directeur A.P. Tielkenrood van BFBN (Bond van Fabrikanten van Betonproducten in Nederland) heeft even ruggenspraak gehouden met de drie grootste betonproducenten van Nederland, voordat hij een reactie wil geven. “Zorgelijk. Het tekort aan palen voor de utiliteitsbouw is nu heel groot, maar een extra rek van tien procent zit er volgens de betonproducenten wel in. Ze kunnen extra personeel inzetten. Desnoods bouwen de producenten hun mallen om. Voor nieuwe infrastructurele werken ligt er nog voldoende, maar we realiseren ons dat we onze stinkende best moeten doen om de gewenste voorraad te kunnen produceren. Tweemaal per dag storten zou een oplossing kunnen zijn.”

Aannemerscombinaties die de HSL-Zuid gaan uitvoeren, nemen met het dreigende heipalentekort een groot risico. Bij vertragingen in de oplevering kunnen ze rekenen op een aanzienlijke boete per dag. Tielkenrood: “Er liggen sowieso veel bestekken bij aannemers op dit moment. Ze hebben niet eens voldoende personeel. Laat staan als het heipalentekort zich ook in de infra manifesteert. Dat komt straks allemaal boven water.”

Woningbouw

Het tekort aan heipalen in de woningbouw wijten betonproducenten en aannemers nu nog vooral aan de hausse in die sector, die naar zij vermoeden een tijdelijk karakter heeft. Ze beamen dat door de langere levertijden sommige bouwprojecten met een paar weken vertraging beginnen, maar dat hoeft volgens hen geen ‘desastreuze gevolgen’ te hebben. “Eind dit jaar is de hausse weer voorbij want dan daalt de vraag naar woningen met zo’n twintig procent.”

Ook bij het Zeeuwse Pit Betonnen Heipalenfabriek Kamperland BV is sprake van toenemende druk op de productiecapaciteit. Vooral de vraag naar de kleinere maten die in de woningbouw worden gebruikt, is erg groot. “Maar deze hausse is niet structureel”, verwacht ook directeur L. Walraven.

Project-adviseur F. Jellema van Haitsma Beton in Kootstertille zegt dat een deel van het dreigend tekort kan worden opgevangen door nauwkeuriger te plannen. “We hebben veel meer contact met de aannemer dan voorheen. Daardoor blijkt er vaak wel wat ruimte te zitten in de levering.”

Reageer op dit artikel