nieuws

‘Dat hebben jullie technisch leuk opgezet’

bouwbreed Premium

rotterdam – In het gastenboek van het Infocentrum Beneluxlijn hebben Jeroen en Lucas geschreven. ‘Dat hebben jullie technisch leuk opgezet’. Sophie vond er niks aan en Sylvana weet het nog niet.

Daar kunnen de projectontwikkelaars van een van de grootste infraprojecten, die op dit moment in Nederland worden uitgevoerd, het mee doen.

De Beneluxlijn is een uitbreiding van het bestaande metronet. Het trace is 11,8 kilometer lang en kost 1,6 miljard gulden. Over drie jaar denderen de eerste metrostellen over het nieuwe spoor. Het Rotterdams Openbaar vervoerbedrijf RET heeft veertig nieuwe metrostellen aangeschaft en rekent op 39.000 metroreizigers per dag.

Projectontwikkelaars kregen de opdracht sober en doelmatig te werk te gaan. Innovatieve hoogstandjes kent de Beneluxlijn dan ook niet; er is slechts gebruik gemaakt van beproefde methoden. Drie bouwcombinaties (waarin veertien aannemers zich bundelden) voeren het werk uit in verschillende bouwstromen. Stagneert er een werk, dan ontstaat er geen domino-effect.

Architectuur

Architectonisch onderscheidt dit project zich wel. Waar bestaande metrostations veelal kopieen van elkaar zijn, krijgt de Beneluxlijn zes nieuwe stations, ontworpen door zes architecten. Geen donkere grotten, maar vriendelijk ogende hallen waar het daglicht naar binnen kan. Rotterdam koos voor deze opzet, zodat elk station past in de omgeving waarin het staat.

RET hield gisteren een excursie langs de metro in wording. Het gezelschap waaide weg op de viaducten, zwoegde door zandophopingen en stampte door plassen in het ondergrondse gedeelte. “Lekkage?”, vroeg een journalist hoopvol. “Beslist niet”, ontzenuwde Scheffrahu, projectmanager Ingenieursbureau Gemeentewerken Rotterdam direct de oprisping.

Het station Tussenwater in wording, bestaande uit metershoge betonnen elementen waartussen glazen panelen het daglicht op de perrons strooien, is volgens Scheffrahu het meest bewerkelijke station, omdat de naastliggende Erasmuslijn gedurende de werkzaamheden in exploitatie blijft. Er zijn beschermende wanden gebouwd om de veiligheid van bouwvakkers te garanderen.

Van de zes stations komt alleen station Parkweg volledig ondergronds te liggen. Ook hier moet daglicht binnen kunnen komen; de architect koos voor dakkoepels.

Lobby

Wat heeft Rotterdam, wat Amsterdam niet heeft? Beide gemeenten zijn vanaf 1994 met een ondergronds spoor bezig. Rotterdam is er drie jaar later daadwerkelijk mee begonnen. Amsterdam stoeit nog steeds met de noord-zuidlijn, die onder de historische stad moet komen.

Gemeentewerken Rotterdam rolt de bal bescheiden naar de burgers. “De Rotterdammers werken goed mee, waar de Amsterdammers zich misschien niet zoveel laten vertellen. Rotterdammers denken wellicht constructiever en voelen zich betrokken bij de Beneluxlijn. En bovendien, de Rotterdammers zijn niet anders gewend dan dat er in hun stad wordt gebouwd. Ze weten niet beter”, verklaart een woordvoerder van Gemeentewerken.

Hij is ervan overtuigd dat het Rotterdamse bestuur betere ingangen heeft in Den Haag dan de hoofdstad, een betere lobby voert en daardoor sneller iets voor elkaar krijgt.

Hoe het ook zij, Rotterdam heeft een Beneluxlijn en Amsterdam moddert nog een beetje door. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, mits het maar ‘technisch leuk is opgezet’.

Reageer op dit artikel