nieuws

Overheidsexperiment met houten vangrails

bouwbreed Premium

alkmaar – Rijkswaterstaat, dienst Weg- en Waterbouw gaat over twee jaar in de dienstkring Alkmaar experimenteren met houten vang- of geleiderails. Houten vangrails zijn milieuvriendelijker dan de metalen rails.

De metalen geleiders zijn voorzien van een zinken toplaag die na verloop van tijd slijt. De zinken deeltjes komen vervolgens via het hemelwater in de bodem terecht. Bovendien is hout een snel vervangbare grondstof, zo redeneert Rijkswaterstaat.

Volgens projectleider W.J. Bak van Rijkswaterstaat is hout prima geschikt voor verwerking in geleiderails. De gedachte dat hout snel breekt en splintert, wijst hij van de hand. “Er zijn heel sterke houtsoorten. Landen als Frankrijk, Zwitserland en de Verenigde Staten gebruiken al hout in geleiderails. We hebben contact met de deskundigen daar.”

De komende tijd onderzoekt Rijkswaterstaat welke houtsoorten het beste kunnen worden toegepast. Gedacht wordt aan hout uit Noordwest-Europa, zoals grenen. Ook wordt de breekbelasting van het hout onder de loep genomen. Als eenmaal duidelijkheid bestaat over de houtsoort, dan kunnen de botsproeven beginnen op een testterrein. De eerste rails zouden dan in 2001 in de kop van Noord-Holland kunnen worden geplaatst.

Niet bekend

Het duurt nog wel enige jaren voordat de houten rails hun intrede doen in Nederland.

Reageer op dit artikel