nieuws

Flats Leeuwarden als dominostenen tegen de grond ‘Een zetje is voldoende om hele zaakje in elkaar te laten zakken’

bouwbreed Premium

leeuwarden – Twee sloopflats met in totaal zo’n tweehonderd woningen in de Leeuwarder wijk Bilgaard, worden begin mei volgens een nieuwe sloopmethode in minder dan tien minuten tegen de grond gewerkt.

A. van der Wal Aanneming en Sloopwerken BV uit Joure laat de flats volgens een dominoprincipe in elkaar zakken. Volgens de sloper levert dat een kostenbesparing van vijftien procent op.

“Normaal gesproken worden dergelijke flats met behulp van springstof of met hydraulische kranen gesloopt. Dat kost ontzettend veel tijd. Ten eerste moet je talloze gaten boren voor de springstof. Of je hebt een kraan nodig met een giek van dertig meter. De knipschaar op de giek van de kraan mag dan weer niet te zwaar zijn want anders kantelt de machine. Je werkt dus met een relatief kleine schaar en dan kun je niet zo snel.”

Aan het woord is Oane van der Wal, directeur van het gelijknamige aannemings- en slopersbedrijf uit Joure. Het bedrijf voert de sloop uit in opdracht van de Stichting Volkshuisvesting in Leeuwarden. Van der Wal bedacht de methode waarbij de uit veertien rijen en zeven bouwlagen bestaande flats volgens een domino-effect met de grond gelijk worden gemaakt. “Je hebt aan een zetje voldoende om het hele zaakje in elkaar te laten zakken.”

Van der Wal wil uit concurrentie-overwegingen niet te veel kwijt over de nieuwe methode. Duidelijk is wel dat de dragende constructie van de flats onstabiel wordt gemaakt. Ook worden bepaalde bouwdelen uit de flat verwijderd. “Als de ene rij dan in elkaar zakt, neemt deze halverwege de volgende mee.”

Volgens Van der Wal zijn er een aantal voordelen te noemen. “Je kunt sneller werken. Al met al duurt de sloop maar zo’n tien minuten. Bovendien hoef je niet met springstof te werken en dus is de sloop minder gevaarlijk. Verder veroorzaak je zo weinig mogelijk overlast omdat al het puin op de fundering valt. Je kunt het puin vervolgens zo in de containers laden. Tot slot levert deze methode een kostenbesparing van tien tot vijftien procent op.”

Voor de sloop worden zes videocamera’s in de te slopen flats gehangen zodat Van der Wal de effecten van de sloop precies kan volgen. De camera’s is Van der Wal na de sloop kwijt, maar daar maalt hij niet om.

Rij voor rij

De eerste van de twee flats wordt rij voor rij gesloopt. Gaat dat goed, dan wordt de tweede flat in een keer gesloopt. “Als de sloop dan in beweging is gezet, is er geen stoppen meer aan. Als het allemaal lukt, wordt het een prachtig gezicht.”

Volgens Van der Wal kan de door hem ontwikkelde sloopmethode niet alleen in flats, maar in alle slooppanden worden toegepast.

Momenteel worden de woningen gereed gemaakt voor de sloop door ze te strippen. Daarbij gaan bruikbare zaken als dubbel glas, kozijnen en radiatoren en zelfs een complete lift op transport naar Roemenie.

Met de sloop van beide flats is een bedrag van een miljoen gulden gemoeid. Eind juli moet het terrein schoon zijn.

Reageer op dit artikel