nieuws

GTI Holding houdt liever een slag om de arm

bouwbreed Premium

amsterdam – Installateur van elektrische en werktuigbouwkundige installaties GTI Holding kijkt met enige zorg naar de toekomst. Door de lage olie- en gasprijs en problemen in Azie temperen multinationals hun investeringen. Voor GTI betekent dat minder werk, vaak met hoge marges, bij bedrijven als Shell.

“Voor dit jaar ziet alles er nog goed uit. De orderportefeuille heeft een niveau van 1,4 miljard gulden”, stelde gisterenochtend de kersverse directievoorzitter van GTI, Jan Westerhoud (47), in een toelichting op het resultaat van 1998. “De gevolgen van de economische ontwikkelingen in combinatie met toenemende concurrentie zullen in 1999 vooralsnog beperkt zijn. Op de iets langere termijn zal de situatie naar verwachting voelbaar worden.”

Of de onderneming ook het strategisch plan ‘GTI-2000’ zal aanpassen, bleef gisteren vaag. Het installatieconcern streeft een omzet van minimaal twee miljard gulden in 2000 na en wil daar een winst over boeken van tenminste zestig miljoen gulden. “We blijven wel realisten,” meende Westerhoud, “daarom houden we voor de periode na 2000 een slag om de arm.” Vorig jaar werd over een omzet van 1,65 miljard gulden een winst geboekt van 40,09 miljoen gulden.

Sterfhuisconstructie

GTI stelde gisteren op het goede pad te zijn. Door de aankopen van CEI Electrotec in Belgie, goed voor een omzet van 185 miljoen gulden, en een onderdeel van aannemer Vermeer is de positie in de Benelux aanzienlijk versterkt.

Uit Duitsland, een verliespost van vijf miljoen gulden, wil men zo snel mogelijk weg, maar de nieuwe wetgeving verhindert een sterfhuisconstructie.

Net als concurrent Imtech snoeit GTI het aantal vestigingen in Nederland terug naar zes en richt men product/marktcombinaties zoals voor infrastructuur in. Westerhoud: “We concentreren zo kennis en krijgen een goede schaalgrootte. Het stelt ons in staat om projecten van omvang en grotere complexiteit aan te pakken. Deze hebben een betere marge. De basismarkt, zeg maar het dradentrekken, lijdt onder prijsdruk en lage marges.”

Honderden liters verf gaan

over groen/oranje van HBG

Alles, maar dan ook alles was groen/oranje bij de Belgische installateur CEI Electrotec. “Alleen de mensen hadden ze niet in die kleuren geschilderd”, grapt Westerhoud.

Zijn bedrijf kocht eind vorig jaar van Hollandsche Beton Groep deze Belgische installateur. Om de HBG-kleuren van oranje en erg veel groen te vervangen, voor GTI-rood – ‘PMS 485’ – moest er veel verf worden besteld. “De weekenden gebruiken we om te schilderen.”

Reageer op dit artikel