nieuws

CDA: kans kleinbedrijf aanbesteding HSL-Zuid

bouwbreed Premium

den haag – De CDA-fractie in de Tweede Kamer vreest dat het midden- en kleinbedrijf nauwelijks aan de bak komt als het gaat om het binnenhalen van bouwopdrachten die verband houden met de aanleg van de hogesnelheidslijn-Zuid.

CDA-Kamerlid Leers stelt daarom voor, aanpalende werkzaamheden als de aanleg van fietspaden, reconstructies van lokale wegen en de op- en afritten van de rijksweg 17, los te koppelen van de aanbesteding van de supersnelle spoorlijn.

Dit blijkt uit schriftelijke vragen die Leers heeft gesteld aan minister Netelenbos van Verkeer en Waterstaat en staatssecretaris Ybema van Economische Zaken.

Bedrijven die een kans willen maken bij de design- en buildaanbesteding van de lijn die van Amsterdam via Rotterdam en Breda naar de Belgische grens komt te lopen, moeten zich voor 15 maart hebben aangemeld voor een prekwalificatie.

Leers vraagt de bewindslieden of zijn vermoeden klopt, dat gezien de zwaarte van selectiecriteria slechts een beperkt aantal, overwegend grote bouwbedrijven voor onderdelen van de miljardenorder in aanmerking komt.

Probleem is volgens Leers dat een groot aantal veel kleinere werkzaamheden, die niet direct betrekking hebben op de bouw van de spoorlijn zelf en ook niet van invloed zijn op het tempo van de aanleg, toch in het grote pakket is meegenomen. Hij vraagt zich dan ook af hoe het midden- en kleinbedrijf een rol kan spelen, anders dan in de positie van onderaannemer.

Op pagina 3: ‘Alleen werk voor grote vijf’.

Reageer op dit artikel