nieuws

Opening Sepang betekent einde voor Nederlanders

bouwbreed

den haag – Het nieuwe vliegveld van Maleisie, Sepang, is geopend. Voor de Nederlandse ingenieursbureaus Naco/

Deerns en PRC Bouwcentrum, betekent dat einde oefening. Door de economische crisis in dat land staan grote investeringen op een laag pitje.

In de mediaschaduw van Chek Lap Kok, dat 2 juli officieel werd geopend, ging Sepang enkele dagen eerder open. Met enige trots verhaalt Frank Konings, directeur PRC Malaysia, over de enorme bouwsnelheid. “Binnen 4,5 jaar is in een bouwstroom een vliegveld neergezet met een omvang van Schiphol. Als je dat vergelijkt met de bouw van Chek Lap Kok, hebben we een record geleverd.”

De twee vliegvelden in Azie vallen overigens nauwelijks met elkaar te vergelijken. In omvang en prijs legt Sepang het af. Het bouwbudget naar het huidige prijsniveau bedroeg in Maleisie ‘slechts’ f. 4,5 miljard, terwijl Hong Kong ruim f. 10 miljard meer kostte. “Een ander verschil is dat Sepang onder lokaal management is gebouwd”, aldus Konings. “In Hong Kong hebben eigenlijk alleen buitenlanders gebouwd. In eerste instantie zou een Engels/Japans-consortium de luchthaven in Kuala Lumpur bouwen, maar de relatie met de autoriteiten liep spaak. Uiteindelijk besloot de Maleisische Rijkswaterstaat, JKR, als opdrachtgever op te treden.”

Voor JKR maakte Naco (Netherlands Airport Consultants)/

Deerns het ontwerp. PRC was verantwoordelijk voor de tijdsplanning. Om de snelheid van bouwen hoog te houden, maakte PRC gebruik van de ‘fast track methode’. Konings: “Wij moesten een strategie ontwikkelen om snel te komen van ontwerp tot bouw. Fast tracking houdt in dat niet eerst een gebouw wordt gedetailleerd. Terwijl bouwvakkers de fundering aanlegden, werden de tekeningen voor het volgende onderdeel gemaakt. Met de aannemers werden raamprijzen afgesproken. Zij kregen deel voor deel het bestek. Zo ontstond dus een proces waar het ontwerpen sterk overlapte met de uitvoering. Op die manier kregen we wel over de honderd contracten. Om die te coordineren, hebben we interface-achtige planning opgezet.”

De economische crisis in Azie heeft wel tot gevolg dat de verdere ontwikkeling van het vliegveld is uitgesteld. “Naco is al weg. Wij wikkelen de laatste financiele zaken af en vertrekken dan ook. Toch is het niet gegaan als in Indonesie”, zegt Konings. “De economie in Maleisie is toch stabieler. Zo worden tot op de dag van vandaag alle rekeningen betaald. In Indonesie was dat niet meer het geval.”

Wat voor kennis neem je mee terug naar Nederland?

Konings: “Het organiseren van grote chaos naar orde. Om die reden zijn de Amerikanen in dit project niet uit de verf gekomen. Zij hebben geleerd om bij a te beginnen en bij z te eindigen. Maar soms begonnen we met f en hupten dan ergens anders heen. Nederlanders zijn door hun pragmatische aanpak veel beter in staat in dergelijke landen aan dit soort gecompliceerde projecten te werken.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels