nieuws

‘Alle infra-opleidingen op een terrein werkt veel efficienter’

bouwbreed

harderwijk – Pistoolschoten weerkaatsen over de bouwplaats. “Een schietbaan voor handvuurwapens”, verklaart ir. A.J.M. de Schrijver, directeur productie en uitvoering van opleidingsinstituut SBW. Hij gebaart naar een gebouw enkele tientallen meters verderop. “Af en toe oefenen er militairen.”

De SBW, opleider voor de infrastructuur, verhuist fasegewijs naar de voormalige Willem Frederik George kazerne te Harderwijk. De voormalige verblijven van de manschappen, de officiersmess, de stormbaan en het wachtgebouwtje bij de ingang zijn nog intact, maar de verbouwing is in volle gang.

“Als je over een paar jaar terugkomt herken je het hier niet meer”, verzekert De Schrijver. “Loop je dan over het terrein, dan zie je een staalkaart van de gww-sector.” Hij wijst: “Op die zandvlakte gaan de machinisten oefenen, de vroegere slaapzalen worden klaslokalen, van de officiersmess maken we een cursusruimte en in de manschappenkantine komt een restaurant.”

Last

Toch zal de herinnering aan de militairen lang blijven voortleven, want ook als de voormalige legerplaats is omgetoverd tot een mega-opleidingscentrum voor de grond-, water- en wegenbouw blijft defensie de schietbaan gebruiken. De Schrijver haalt zijn schouders op. “Dat ding is gebouwd kort voordat de kazerne werd opgedoekt. Hij is nog gloednieuw. Nou ja, wij hebben er geen last van.”

Het hoofdkantoor van de SBW is nu gevestigd in Gouda, terwijl het onderwijs wordt gegeven op verschillende plaatsen in het land. Zo heeft Amerongen een school voor hijskraanmachinisten en worden in Ede machinisten voor draglines en bulldozers opgeleid.

In 2000 moet de SBW in Harderwijk zijn gevestigd, inclusief het hoofdkantoor. Maar al over een paar maanden worden in de vroegere kazerne de eerste cursussen gegeven. De Schrijver: “Sommige gebouwen zijn dan gereed. Ik verwacht niet dat de deelnemers last hebben van de verbouwing. Integendeel. Ze kunnen er juist veel van opsteken.”

Wegenbouwmuseum

De verschillende onderdelen van de SBW zijn aan vernieuwing toe. In plaats van oude schoolgebouwen voor veel geld ingrijpend te verbouwen besloot de organisatie de opleidingen te concentreren in een plaats. “Dat is veel efficienter”, aldus De Schrijver. “Hier hebben we alles ineen, inclusief terreinen waar we examens kunnen afnemen.”

Hij loopt een immense hal binnen. De klimtouwen aan de wand herinneren aan de vroegere functie, een fonkelnieuwe smeerput verwijst naar het toekomstige gebruik. “Voor ons is dit veel te groot voor een sportzaal. We bouwen een nieuwe gymnastiek- en recreatieruimte voor de leerlingen en hier komt de machinewerkplaats. In de hal hiernaast, die net zo groot is, komt ons voorlichtingscentrum.” Waarschijnlijk komt hier ook het Wegenbouwmuseum. De onderhandelingen met het museumbestuur zijn nog niet rond, maar grote problemen worden niet verwacht.

De SBW probeert jongeren te interesseren voor de infrabouw. Daarom krijgt voorlichting over beroepsmogelijkheden in de gww-sector een belangrijke plaats in Harderwijk.

De Schrijver: “Je komt binnen in het Wegenbouwmuseum waar je ziet hoe het vroeger was en je loopt via een tussenverdieping met verschillende plateaus naar het heden en naar de toekomst. Dat is ideaal voor jonge mensen die in onze branche willen gaan werken. Ze krijgen een totaaloverzicht van wat de sector te bieden heeft. Knoop er een wandeling over ons terrein aan vast en je loopt langs de complete gww-sector.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels