nieuws

Wegenbouw kan niks met geleide-voertuigsystemen

bouwbreed

hazerswoude – De demonstraties met Automatische Voertuiggeleiding (AVG) mogen spectaculair ogen, de wegenbouwers krijgen er nu en in de toekomst niet meer werk door. Sterker nog, als de systemen goed werken, kan de aanleg van nieuwe wegen worden geschrapt of uitgesteld, met alle gevolgen van dien voor de orderportefeuille van de wegenbouwers.

“Het toepassen van dit soort voertuigensystemen is natuurlijk een goede zaak. Het verkeer wordt zonder twijfel veiliger, de systemen kunnen files voorkomen of beter in de hand houden, noem maar op. Maar als wegenbouwers schieten we er niks mee op. Meer werk zal het zeker niet opleveren, misschien zelfs wel minder”, zegt W.M.A. Hermans, hoofd uitvoering van Teerbau GmbH te Gorinchem. Deze aannemer vormt met G. van Herk te Nieuwerkerk aan den IJssel de aannemerscombinatie die de N11 tussen Zoeterwoude en Alphen aan de Rijn heeft aangelegd.

Hermans: “De meeste systemen hebben gaten of sleuven nodig. Die zijn in no time gemaakt, ook in bestaande infrastructuur. De systemen stellen geen speciale eisen aan de slijtlaag of zo. Voor ons als wegenbouwers is dat geen probleem.”

Toch presenteerde de aannemerscombinatie zich – als enige wegenbouwer – op DEMO 98, de internationale demonstratie van systemen op het gebied van Automatische Voertuiggeleiding (AVG). Deze wordt deze week gehouden op het nieuwe stukje van de nieuwe snelweg N11 bij Hazerswoude.

Presentatie

Zo’n vijftien verschillende AVG-systemen worden gepresenteerd, die geschikt zijn voor personenvervoer, goederenvervoer en openbaar vervoer en die alle geheel of gedeeltelijk bepaalde rijtaken van de bestuurder kunnen overnemen. Fabrikanten en onderzoeksinstituten uit de Verenigde Staten, Japan, Zuid-Korea en Europa presenteren toepassingen die momenteel worden ontwikkeld.

Inmiddels zijn de spectaculaire beelden van een van de gepresenteerde systemen de hele wereld over gegaan, waarbij auto’s rijden terwijl de bestuurder met beide handen naar de toeschouwers zwaait.

Demissionair minister van Verkeer en Waterstaat mevrouw A. Jorritsma noemde in haar openingstoespraak de Dynamische Route Informatie Panelen boven de weg een slimme toepassing: “Een andere slimme techniek is de Automatische Voertuiggeleiding. Voor veel mensen staat dat begrip gelijk aan een geautomatiseerde snelweg met computergestuurde auto’s. Bestuurders hebben de handen vrij om een croissantje weg te werken, de ochtendkrant te lezen of hun partner uitgebreid een goede werkdag toe te wensen.”

GSM-verbod

Dat laatste zal dan vooralsnog met seinvlaggen moeten gebeuren, want op het proefterrein is het gebruik van GSM-telefoons streng verboden. Men is bang dat de signalen de magnetische velden kunnen beinvloeden die de auto’s sturen. Onderzoek moet uitwijzen of en in hoeverre dit daadwerkelijk het geval is. Wie zijn computergestuurde auto wil omtoveren in een rijdend kantoor, komt met de gepresenteerde systemen dus bedrogen uit.

Minister Jorritsma is ervan overtuigd dat AVG op een aantal vlakken kan helpen het verkeer in goede banen te leiden: “Zo kan het helpen om het verkeer veiliger te maken”, zei zij gistermiddag. “In Nederland vallen per jaar zo’n 1200 doden in het verkeer. Daar is niet mee te leven. AVG kan de automobiliteit ondersteunen, maar we hebben ook allerlei campagnes om veilig rijgedrag aan te leren”.

De minister wees erop dat bij Hazerswoude niet alleen personenautosystemen te zien zijn: ” Nederland heeft op het gebied van het goederenvervoer en het collectief personenvervoer een paar unieke projecten lopen. Ik noem de Parkshuttle, een onbemande people mover die op Schiphol en op een kantorencomplex in Rotterdam wordt gebruikt, de geautomatiseerde containervervoersystemen van het havenbedrijf ECT en het CombiRoad-project voor geautomatiseerd vrachtvervoer van de haven naar het achterland.”

“Of onze ontdekkingstocht uiteindelijk leidt naar een volledig geautomatiseerd voertuig is een open vraag. Duidelijk is wel dat het geen tocht van grote ongecontroleerde sprongen is, maar van kleinere stappen”, aldus de minister.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels