nieuws

Ballast Nedam plaatst eerste brugvak in Sont

bouwbreed

malmo- Bij de aanleg van de tuibrug aan de Zweedse zijde van de vaste oeververbinding over de oeresont is het eerste brugvak aangebracht. Het precisietransport van het 140 meter lange vak is uitgevoerd door de drijvende kraan Svanen (de Zwaan) van Ballast Nedam Equipment Service voor het bouwconsortium Sundlink Contractors.

Bij de plaatsing van de vakken wordt gebruik gemaakt van tijdelijke (stalen) pijlers. Deze volgens het internationale consortium Sundlink Contractors nieuwe methode maakt het mogelijk zulke grote vakken aan te brengen zonder eerst de kabels te spannen. De vakken worden paarsgewijs bevestigd. Dit najaar start de plaatsing vanaf de westelijke pyloon. De pylonen moeten uiteindelijk 203,5 meter hoog worden. Het oostelijke exemplaar is nu tot 110 meter gevorderd. De tuibrug krijgt een lengte van 1092 meter. Sundlink Contractors verwacht het bouwschema te halen. De oplevering voor de resterende installatie-arbeid aan de tuibrug over de vaargeul Flinterenden staat gepland voor 8 juni 2000.

Het consortium bouwt ook de aanbruggen aan weerszijden van de tuibrug. Deze geven aansluiting op de weg bij het Zweedse Limhamn bij Malmo en het verbindende kunstmatige eiland Peberholm ten zuiden van het eiland Saltholm in de oeresont. Westelijk van Peberholm bestaat de link uit een zinktunnel. Na juni 2000 moet de vaste oeververbinding door het spoor- en autoverkeer in gebruik kunnen worden genomen.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels