nieuws

‘One-stop-shopping’ concept moet NBM slagkracht geven Na overname Wilma grootste woning- en utiliteitsbouwer

bouwbreed

Met de overname van Wilma Nederland door het bouw- en handelsconcern NBM-Amstelland ontstaat de grootste en meest veelzijdige aanbieder in de Nederlandse woning- en utiliteitsbouw. De kersverse combinatie introduceert nu als eerste en enige in Nederland het ‘one-stop-shopping’ concept: niet alleen het huis maar ook de keuken en de hypotheek met bijbehorende verzekering kan worden geleverd.

NBM-Amstelland wil zijn nieuw verworven schaalgrootte te gelde maken door als eerste en enige in Nederland het ‘one-stop-shopping’-concept te introduceren. De huizenverkoper kan bij NBM voor alles terecht: zijn huis, de keuken en een hypotheek.

Om hypotheken en verzekeringen te kunnen bieden is NBM-Amstelland al in gesprek met grote financiele instellingen. Vorig jaar heeft het concern in Zwitserland de herverzekeraar NBM-Amstelland Insurance AG opgericht. Daarnaast wil NBM, nu al exploitant van de Gamma-bouwmarkten, fors investeren in showrooms, waar de consument terecht kan voor de inrichting van zijn huis, exclusief de meubels en het behang.

Het nieuwe concept van Baar lijkt niet helemaal te sporen met de tijdgeest. Terwijl andere bedrijven bedrijven zich ‘lean and mean’ focussen op hun kernactiviteiten, bouwt Baar zijn NBM uit tot een conglomeraat, een kerstboom met allerlei activiteiten. Bovendien lijkt de mentaliteit van de bouwput moeilijk te rijmen met de grijze pakken cultuur van banken en verzekeraars.

Maar Baar heeft alle vertrouwen in het nieuwe concept. Hij ziet namelijk de hele bedrijfskolom in de bouw als zijn kernterrein, zegt hij. Deze kolom bestaat nu uit verschillende schijven: projectontwikkeling, ontwerp, advies, bouwmanagement, toeleverantie, verkoop en nazorg aan de klant. In iedere schijf is weer een ander bedrijf actief, wat leidt tot gebrekkige communicatie en onnodig hoge kosten. ‘Wij willen de hele keten beheersen, van het begin tot het eind.”

Paul Verbraeken, researchanalist bij het effectenhuis HSBC Van Meer James Capel, ziet wel wat in de plannen van NBM-Amstelland. “One-stop-shopping is een mooi concept. Je kon in Nederland al bijna niet om NBM-Amstelland heen, nu hebben ze de hele bouwput omsingeld. Als huizenkoper kom je nu automatisch wel bij NBM terecht.”

Verbraeken ziet de acquisitie van Wilma Nederland als een logische stap in de uitbouw van het concern. “In de handel zijn ze ook groot geworden door overnames. Nu passen ze deze succesformule ook toe op de bouw. Ik denk dat de middelgrote bouwondernemingen in Nederland de gevolgen hiervan gaan merken. De kleintjes houden hun eigen markt wel.”

Ook Michel Aupers van Rabo Securities staat positief tegenover de overname van Wilma. “De uitvoerende woningbouwactiviteiten van NBM rendeerden slecht. De overname van het winstgevende Wilma is dus een versterking van het concern. Ze brengen ook een uitstekende grondpositie mee.”

Over het one-stop-shopping-concept is hij wat terughoudender. “Of de consument hierop zit te wachten, moet nog blijken. Het is nog te vroeg om daarover te kunnen oordelen. Ik zie er wel positieve kanten in. Ze kunnen de consument immers een totaalpakket bieden. Het gevaar dat NBM zich in branchevreemde activiteiten stort is niet zo groot. Zaken als verzekeringen en hypotheken besteden ze toch uit aan derden.”

Niet bekend

NBM’s branchegenoot Volker Wessels Stevin is er wel van op de hoogte, maar geeft geen commentaar. “Wij zeggen nooit iets over collega’s, behalve dat wij ze veel succes wensen.”

Tweede huwelijkspoging

Het kort geleden verzelfstandigde Wilma Nederland in Nieuwegein is al jaren op zoek naar een geschikte partner. In april 1997 lijkt de zoektocht van Wilma succes te hebben. Dan wordt met veel tam tam de fusie met Koninklijke Bam Groep bekend gemaakt. Maar lang zal liefde niet duren. Een maand erna is het voorgenomen huwelijk al gestrand.

Even speelt het familiebedrijf nog met de gedachte beursgang te maken om de vereiste groei te financieren. En waarschijnlijk ook om grootaandeelhouder Luud Maas een financiele exitmogelijkheid te geven. Maar een weinig indrukwekkend trackrecord – in 1995 werd nog verlies geleden en het bedrijf heeft diepe dalen gezien – maakt Wilma niet bepaald aantrekkelijk voor beleggers.

Nu lijkt de huwelijkspoging van Wilma wel succes te hebben. Als NBM-Amstelland de Nederlandse activiteiten (omzet in 1997 van f. 1,2 miljard) van Wilma overneemt, groeit de omzet van het concern tot f. 5,2 miljard (pro forma cijfers 1997). Daarmee klimt NBM-Amstelland in een keer op naar van de vierde naar de tweede plaats op de ranglijst van grootste Nederlandse beursgenoteerde bouwers. Volker Wessels Stevin (omzet f. 4,6 miljard) en Ballast Nedam (omzet f. 4,3 miljard) hebben het nakijken.

HBG blijft met een omzet van f. 10,7 miljard nog altijd de grootste. Maar gemeten naar omzet in Nederland is de nieuwe combinatie verreweg de grootste.

In Nederland zet HBG ‘slechts’ f. 1,8 miljard om. Andre Baar, NBM-Amstelland Luud Maas, Wilma

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels