nieuws

Hoofdstad gaat ‘haasje-over’ met ondergrondse infrastructuur Amsterdam op zoek naar f. 2 miljard voor Zuid-as

bouwbreed

Amsterdam denkt het rijk niet nodig te hebben voor de aanpassing van de rondweg A10-zuid en de NS-sporen om de Zuid-as te realiseren. De daarvoor benodigde f. 2 miljard hoopt men te vinden bij private investeerders, die daarvoor in ruil bouwrechten krijgen op dit gewilde stukje Zuid-as. In plaats van 25 jaar hoopt het projectbureau de bouw in zo’n 12 jaar te realiseren.

“We maken momenteel goede vorderingen met de de private partners”, zei wethouder Duco Stadig tijdens de presentatie van de plannen gisteren in het nieuwe onderkomen van het projectbureau Zuid-as in het Amsterdamse World Trade Centre. “Het ziet ernaar uit dat we het ondergronds brengen van de infrastructuur rond kunnen krijgen. Dan zouden we misschien het rijk niet nodig hebben voor de financiering. Dat heeft dan weer als voordeel dat we hier niet 20 jaar met een bouwput zitten.”

Zou het niet lukken, dan betekent het dat het totale project nogal naar achteren kan schuiven, zo bleek uit de woorden van project-directeur Siwart Kolthek. “Wij staan niet in de ICES-projecten en ook in het MIT zijn we nog lang niet aan de beurt. Op deze manier hopen we in 2000, uiterlijk 2001 het eerste gat te graven. In 2012-2013 kan het totale project zijn afgerond.” Na de zomer hoopt hij de hele zaak rond te hebben met de partners, ABN Amro, ING, FGH, ING Vastgoed en NS Vastgoed.

De plannen hoe de infrastructuur omlaag moet, liggen al klaar. Over een lengte van zo’n 2 kilometer moet de A10-zuid en de bestaande sporen omlaag. Daarnaast is er forse uitbreiding voorzien van de sporen. In de eerste fase gaat het zuidelijk deel van de A10 omlaag, op een stuk grond tussen de bestaande weg en de nieuwbouw van ABN Amro. Tegelijkertijd wordt ook een tunnel voor de eerste twee sporen aangelegd.

Als die klaar zijn wordt het zuidelijk deel van de A10 afgebroken en worden de volgende twee sporen ondergronds gebracht. Daarna volgen nog eens twee treinsporen en vier metro sporen waarna de bundel gecompleteerd wordt met twee rijstroken voor het noordelijk deel van de A10.

“Op deze manier wordt er als het ware haasje-over gewerkt waardoor het verkeer nauwelijks hinder zal ondervinden van de werkzaamheden. Daarna kan er bovenop de tunnel worden gebouwd op de 220 meter brede strook”, aldus Wolthek. Dat zal dan alleen al een station zijn met de capaciteit van het centraal station in Utrecht.

Met het geld dat de grondexploitatie en de bouw oplevert, moet de f. 2 miljard worden gefinancierd. “Zoals we het nu kunnen bekijken, halen we dat ook”, zo zei Kolthek. Momenteel worden de verschillende modellen voor deze grootste pps-constructie tot nu toe doorgenomen met de private partners. Voorlopig houdt Amsterdam het bij die partners van het eerste uur. “Maar je moet nooit uitsluiten dat er later nog iemand bijkomt. De huidige partners zijn echter in staat om het geld bij elkaar te krijgen”, aldus Stadig.

Architect Pi de Bruin is al druk bezig met de stedenbouwkundige opzet en de invulling. “Wij willen hier een hoogwaardige omgeving die een link legt tussen het ‘Zuid van Berlage’ en het Buitenveldert van Van Eesteren| aldus Stadig, die benadrukte dat dit voor Amsterdam allang niet meer het eerste pps-project is. “Van de ervaringen van die projecten maken we uiteraard gebruik. Maar wat dat betreft is elk project uniek. Bovendien is dit van een andere schaalgrootte met meer partners. Want behalve de genoemde partners zit bijvoorbeeld ook Rijkswaterstaat erbij.

Een klein onderdeeltje van het project waarop vooral Kolthek trots is, is het terugbrengen van de zuidelijke wandelweg dwars door het gebied. Dat wordt dan wel ook fietspad. “Stelt u zich voor, op een hoog door het station fietsen.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels