nieuws

‘Private finance’ voor metro Londen riskante zaak

bouwbreed

De Britse regering wil de infrastructuur van de Londense metro leasen aan de particuliere sector. De consortia die de tunnels, sporen, stations, seinsystemen en treinen overnemen, moeten garanderen dat ze in 15 jaar tijd zo’n f. 24 miljard investeren in een grote opknapbeurt.

De afgelopen decennia is er veel te weinig geinvesteerd in onderhoud van de Londense metro. Ook Labour Minister van Financien Gordon Brown wil geen miljarden overheidsgeld beschikbaar stellen. Aangezien Labour voor de verkiezingen vorig jaar beloofd had de Londense metro niet te privatiseren is voor een tussenoplossing gekozen. Het feitelijke vervoer van de passagiers (de ‘operating company’) blijft in handen van London Underground, een overheidsbedrijf.

Details schitteren nog door afwezigheid. Wellicht worden alle infrastructuur aan een consortium geleasd, wellicht wordt de metro in drie onderdelen gehakt. Ook de duur van de lease is nog niet duidelijk, waarschijnlijk rond de dertig jaar. De huurder haalt zijn inkomsten uiteraard uit commissies die de London Underground als operating company moet betalen voor het gebruik van de infrastructuur. Of, en zo ja, hoeveel overheidssubsidie er nodig blijft, is niet duidelijk.

Ondanks al deze onduidelijkheden is er belangstelling van de particuliere sector. Railtrack, de geprivatiseerde eigenaar van de Britse spoorinfrastructuur, heeft zichzelf al een ‘ideale partner’ genoemd. Daarnaast volgen bouwbedrijven en ingenieursbureaus als Bechtel, Ove Arup, Gibb, Amec en Brown en Root de ontwikkelingen op de voet.

De tijd dringt. De regering wil al in 2000 de contracten vergeven. De zaak wordt nog gecompliceerd door de nakende komst van een Greater London Authority (GLA). Nu valt openbaar vervoer in de Britse hoofdstad nog onder de centrale overheid, maar de Labour-regering wil dat overdragen aan de GLA. Veel critici betitelen de plannen voor de metro als riskant en te weinig gedetailleerd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels