nieuws

Vijf ontwerpen gaan verder in grote bruggenprijsvraag

bouwbreed

De eerste ronde van de prijsvraag voor zestig bruggen op Vinex-locatie Leidschenveen heeft vijf inzendingen opgeleverd, die doorgaan naar de tweede ronde. De jury verkoos de ontwerpen met een eenvoudige constructie en niks ‘extra’s.

Leidschenveen is een Vinex-locatie in de gemeente Leidschendam. Het gebied ligt bij de kruising van de rijkswegen A4 met A12 bij Den Haag. In acht jaar tijd zullen hier 7000 woningen worden gebouwd. Ontwikkelingsbedrijf Leidschenveen cv (OBL) ontwikkelt de nieuwe wijk. De gemeente Leidschendam heeft een minderheidsbelang in deze privaatrechtelijke onderneming.

Vorig jaar schreef het ontwikkelingsbedrijf een prijsvraag uit voor een ontwerp voor de zestig bruggen die in de nieuwe wijk moeten komen. De essentie van de opgave is het ontwerpen van “een brug, die en reageert op de grote variatie aan plekken en karakters van de wijk en een duidelijk herkenbaar, terugkerend object in de wijk is”. De prijsvraag is verdeeld over twee rondes. De eerste is nu afgesloten.

Een jury onder voorzitterschap van ir. Maurits Klaren, directeur Ontwikkelingsbedrijf Leidschenveen, heeft vijf ontwerpen gekozen die doorgaan naar de tweede ronde. Van de 107 inzendingen is ongeveer de helft afkomstig uit het buitenland. De vijf ontwerpen zullen door de inzenders verder worden uitgewerkt en van een bindende prijsopgave voorzien. Het ontwerp van de winnaar van de tweede ronde wordt in beginsel uitgevoerd.

De inzendingen laten een grote verscheidenheid zien. De jury schrijft dat voor een deel toe aan verschil in gekozen constructieve principes. Ontwerpen met een eenvoudige constructie hebben de voorkeur gehad. Zowel de bescheiden overspanning als de herhaling van bruggen – soms vlak bij elkaar – vraagt volgens de jury om terughoudendheid. Opvallende boog- of tuiconstructies gaan dan ook voorbij aan de opgave. Bruggen met een enkelvoudige overspanning blijken goed te voldoen. Ze zorgen voor een onbelemmerde voortzetting van de natuurlijke, flauwe oevers.

Modulair

Veel inzenders hebben duidelijke keuzes gemaakt, bijvoorbeeld voor een bepaald materiaal. Staal en beton komen het meest voor, maar ook zijn er inzendingen met bruggen van glas, aluminium en kunststof. Veel inzenders gemeend de brug ‘iets extra’s’ mee te moeten geven zoals: zitplekken, ruimtelijke elementen of begroeiing. Vrijwel alle bruggen met ruimtelijke toevoegingen zijn naar het oordeel van de jury geforceerd en ongeschikt voor de opgave.

Van de vijf verkozen ontwerpen gingen de meeste voorkeurstemmen naar het ontwerp van Syb van Breda en Joris Smits van Haskoning Architecten in Amsterdam met medewerking van Rene Rijkers.

Ir. Smits zegt een eenvoudig modulair systeem te hebben ontwikkeld. Het bestaat uit zes verschillende elementen: palen, balken en landhoofdelementen (van prefab beton) en elementen voor het brugdek, de leuning en een scheiding van verkeerssoorten (van staal). Met deze elementen kunnen vier brugtypen worden gemaakt met breedten van 3 tot 12 meter. Alle typen zijn geschikt voor zowel een haakse kruising als een kruising onder een hoek van 110 graden.

De vijf ontwerpen voor de tweede ronde zijn van: ù Haskoning Amsterdam ù Jan Brouwer Associates, TNO Bouw, Arcadis Bouw/Infra Aannemingsbedrijf G.A. van Dijk en Zn BV, Stijlgroep bureau voor tuin en landschapsarchitektuur ù Haitsma Beton, Zwarts en Jansma architecten, Ingenieursbureau Oranjewoud District Noord Jan Brouwer Associates, Van der Vorm Engineering

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels