nieuws

Voorgeprogrammeerde keuzen geven huizenkopers meer vrijheid De ‘kopersadviseur’ slaat aan in Delfgauw

bouwbreed

delfgauw – De een wil een witte badkamer, de ander een groene. Carla wil de keuken in de tuinkamer, Judith op de woonverdieping. Haar man wil vloerverwarming, zijn buur design-radiatoren. Zoveel hoofden zoveel zinnen. Op Vinex-locatie Emerald in Delfgauw bij Delft biedt de bouwcombinatie, die daar in korte tijd ruim tweeduizend woningen neerzet, een keuzelijst van bijna drieduizend opties. Elke woning wordt anders; de ‘kopersadviseur’ helpt daarbij.

De bouw voert de discussie in deze tijd van individualisering steeds heftiger: moet de bouwsector in hoog tempo complete standaardhuizen afleveren, of moet de koper meer zeggenschap krijgen over de afbouw? Dient de bouwer casco’s te leveren die naar de wens van de koper worden afgebouwd, of moet de bouwer complete woningen afleveren, waarin de wensen van de klant zijn verwerkt?

De klantvriendelijkheid in de bouw kan beter, zo luidt de algemene overtuiging. Nu is dat voor de sector nog geen ramp, want voor een woning van drie ton in een Vinex-locatie staat de consument nog in de rij. Maar als Emerald, Wateringse Veld, Leidschenveen, Leidsche Rijn, Meerhoven, Ypenburg en al die andere Vinex-locaties zijn opgeleverd, wordt het naar verwachting heftig knokken om de consument.

Wilma Bouw, met vijfduizend woningen per jaar de grootste bouwer van rijtjeshuizen in Nederland, zoekt het vooralsnog in ‘voorgeprogrammeerde keuzen’: kiezen uit een beperkt aantal varianten, te beginnen bij de indeling tot en met het model van de deurkrukken. Hoewel, wat heet beperkt. De koper heeft bij wijze van experiment op de Vinex-locatie Delfgauw bijna drieduizend (!) mogelijkheden om zijn woning naar eigen inzicht in te delen en af te werken.

Eigen inzicht

“De koper is voor de koop al gewezen op de mogelijkheden om zijn huis naar eigen inzichten aan te passen”, zegt kopersadviseur Brenda Jansen. Als de koper in Emerald zijn keus uit het aanbod van typen en locaties heeft gemaakt, kan hij vanuit het ‘koopcentrum’ op de bouwlocatie doorlopen naar het naastgelegen infocentrum. Hij krijgt dan te maken met Brenda Jansen, voorheen werkvoorbereider en deeluitvoerder in de bouw en speciaal voor dit project als ‘kopersadviseur’ aangesteld.

“De mensen die hier komen kunnen in het algemeen geen bouwtekening lezen”, weet ze. “Het is onze taak de mensen daarin te begeleiden. Zij hebben in feite een standaardhuis gekocht en we lopen stap voor stap de mogelijkheden door.”In sommige typen woningen kunnen mensen volgens Jansen ervoor kiezen om de keuken op de woonverdieping te laten plaatsen of in bijvoorbeeld de tuinkamer. Voor de indeling van de slaapverdieping en badkamer zijn eveneens verscheidene mogelijkheden. Maar helemaal vrij is de koper niet: hij kan uit een aantal mogelijkheden kiezen.

Wandtegels

Jansen: “Verder kan de koper kiezen uit zo’n honderd soorten wandtegels, negentig typen vloertegels, vijftig verschillende striptegels en dertig combinaties lambrizeringstegels. Dat geeft tienduizenden mogelijkheden. De tegels kunnen strokend of geblokt worden aangebracht, vloertegels eventueel diagonaal. En zo zijn er ook soorten toiletcombinaties, fonteintjes, wastafels, noem maar op.”

In haar infocentrum is een showroom ingericht. Voor zover bekend is het voor het eerst dat dit op de bouwplaats gebeurt. Jansen vertelt dat de kopers wat rondkijken voordat ze met de kopersadviseur aan tafel gaan zitten. “Dan nemen we heel zorgvuldig deze lange lijst door. Dat gaat heel ver. Moeten er stopcontacten en lichtpunten bij, wil men een buitenkraan aan de voorkant en/of aan de achterkant van het huis, al die vragen komen aan de orde. Zo’n eerste gesprek kan wel een uur of twee duren.”

Prijskaartje

Vervolgens, zo legt Jansen uit, nemen de kopers de lijst mee naar huis. Deze krijgen tamelijk ruim te tijd om hun keuzes nog eens te overwegen. Immers, aan elke keuze hangt een prijskaartje en wie ‘alles leuk’ vindt en wil hebben, betaalt een fiks bedrag meer voor zijn huis. Niet zelden worden aanvankelijk gemaakte keuzen geschrapt.

Jansen: “We hebben vier deadlines ingebouwd. Het is duidelijk dat de deadline voor de indeling eerder ligt dan die van bijvoorbeeld het tegelwerk. Maar die deadlines zijn zo gekozen, dat de koper de tijd heeft over zijn keuzen na te denken en wij de tijd hebben de juiste bestellingen te doen.”

“Ik zit hier om de koper te adviseren. Dit is een nieuwe functie en zit op het snijvlak van techniek, commercie en communicatie. Maar ik zit hier niet alleen te verkopen. Een voorbeeld: de koper kan kiezen voor een extra groep in de elektra voor de wasdroger. Dan vraag ik: draait u ooit de wasmachine en de droger tegelijk? Dat doet namelijk bijna niemand. Dan adviseer ik een wisselschakelaar en dat scheelt een hoop geld. Mijn bouwkundige achtergrond helpt daarbij natuurlijk.”

Als de keuzen zijn gemaakt, gaan de lijsten met meerwerk ‘de administratie in’. Jansens collega De Pater is verantwoordelijk voor de contacten met de leverancier en regelt de logistiek.

“Het is ook voor de onderaannemers een andere manier van werken. De lijst van meerwerk komt in het huis te hangen, meestal bij de trap, want die zit er het eerst in. De onderaannemer, dat kan de installateur of de stukadoor zijn, kijkt op de lijst en weet wat hem te doen staat.”

“Vergissingen? Ja natuurlijk, dat komt wel eens voor. Maar heel weinig. En als het gebeurt, herstellen we het. Maar als de installateur een extra lichtpunt is vergeten, of er ontbreekt een fonteintje in een extra toilet, als er veel hak- en breekwerk aan het herstel te pas moet komen, dan kunnen we proberen een schikking te treffen. Maar als de koper erop staat, herstellen we de vergissing.”

Juist omdat vrijwel elk huis een beetje anders is, gebeurt de oplevering heel zorgvuldig. De Pater: “Het komt veel voor dat de koper bij de oplevering een deskundige meeneemt. Dat kan bijvoorbeeld iemand van de Vereniging Eigen Huis zijn of een andere bouwkundige. Dat sluit misverstanden uit en bespaart zowel ons als de koper achteraf gedoe. Er is hier in deze wijk nu al een actieve bewonersvereniging, waar we goede contacten mee hebben.”

Systeem

“De manier van werken is uniek”, zegt Jansen. “Het systeem is door Wilma Bouw ontwikkeld en voor deze bouwplaats verder uitgewerkt. In de toekomst zal het systeem worden aangepast. Ik denk dat de koper uiteindelijk een duidelijker beeld zal willen hebben van wat hij nu eigenlijk heeft gekocht. We zullen driedimensionale computerbeelden moeten ontwikkelen, zodat we als het ware met de koper door het huis kunnen wandelen.”

Kopersadviseur Brenda Jansen in haar keuzecentrum: “De koper wordt steeds mondiger en slimmer.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels