nieuws

‘Iedereen wil een droomhuis bouwen’ Particulier opdrachtgeverschap kwestie van tijd

bouwbreed

rotterdam – Thom Koster is ervan overtuigd dat over enkele jaren het particulier opdrachtgeverschap in Nederland er niet alleen is voor de happy few in onze samenleving. “Het zal zich zeker verplaatsen naar het middensegment. Uiteindelijk is het ieders wens om zijn eigen huis te bouwen.” Om de klant in de bouwjungle te helpen overleven, heeft Koster het bedrijf ‘Primavilla’ opgericht: “We staan de consument in het hele bouwproces terzijde, we zijn bouwpartner.”

Het kantoor van Koster op de zeventiende etage van de Wilhelminatoren op de Rotterdamse Kop van Zuid biedt een fenomenaal uitzicht over de haven. “Eigenlijk zitten we hier boven onze stand, maar het is hier fantastisch werken”, lijkt de nieuwbakken directeur zich te verontschuldigen. Zijn paar maanden jonge onderneming richt zich op het particulier opdrachtgeverschap.

Met de losgebarsten discussie over meer zelfbouw op Vinex-locaties en het wilde wonen-concept van respectievelijk PvdA-kamerlid Duivesteijn en architect Carel Weeber vers in het achterhoofd, wil Koster een graantje meepikken in wat volgens hem binnen niet al te lange tijd werkelijkheid zal zijn.

“Ik verwacht”, zo vertelt hij op een zelfverzekerde toon, “dat er straks veel meer ruimte ontstaat voor consumenten om eigen woningen te bouwen. Maar het is niet iedereen gegeven om dat proces tot een goed einde te brengen. Per slot van rekening is alleen al het lezen van een goede bouwtekening voor menigeen geen sinecure.”

Presentatie

Koster pakt zijn laptop erbij en zet hem aan. Op het scherm verschijnt een presentatie van het, wat hij noemt, ‘Primavilla-concept’. Totale dienstverlening voor locatiekeuze, programma, ontwerp, bouw, verhuizing en nazorg gecombineerd met een klantgerichte aanpak zijn zo’n beetje de kernpunten in dit concept.

Feitelijk komt het erop neer dat het bedrijf van Koster een klant bij de hand neemt, waarna de consument aan het einde van de rit het huis van zijn dromen heeft. De weg er naartoe moet in de ogen van Koster zo aangenaam en zorgeloos mogelijk worden gemaakt. De wens van de consument staat voorop en kan zelfs tot in detail zichtbaar worden gemaakt.

Intermediair

Koster ziet zich met zijn onderneming een beetje als intermediair tussen opdrachtgever en uitvoerder. “Het mes snijdt aan twee kanten. Enerzijds is de klant alle rompslomp rond de bouw van zijn huis kwijt, anderzijds blijft de bouwer verstoken van een zeurende klant. Want, laten we eerlijk zijn; veel bouwers zien een klant toch als iets vervelends. Ze zeuren veel en zijn gewoon lastig.” Koster wil met zijn onderneming vooral uitgroeien tot een onafhankelijk instituut waar iedereen met plannen voor een eigen huis, maar ook slechts een verbouwing, kan aankloppen. “Vroeger deed een architect dat werk ook. Maar hij heeft zijn werkterrein verschoven naar alleen nog het ontwerpen. En eigenlijk is het particuliere opdrachtgeverschap in zijn totaliteit vervlogen.”

Gedaanteverwisseling

Daar komt naar zijn mening verandering in. Binnen vijf jaar zal het landschap een gedaanteverwisseling hebben ondergaan, verwacht hij. “Nu zie je dit alleen nog in het duurdere segment gebeuren. Maar we weten allemaal dat het woningtekort over niet al te lange tijd is weggewerkt en de woonconsument dan met kwaliteit moet worden verleid. Het bevorderen van het particulier opdrachtgeverschap kan dan een manier zijn als nieuwe vorm van woningbouw.”

Woorden als cultuuromslag, vrijgeven van gronden en klantgericht werken, neemt Koster regelmatig in zijn mond. Hij weet zeker dat de consument over een poosje zijn eigen huis kan bouwen. Maar hij meent even zeker dat de markt daar nu nog niet klaar voor is. “Gemeenten niet, maar de bouwondernemers ook niet. Die moeten meer dan tot nu toe het geval is de klant centraal stellen. Meer aandacht en een betere begeleiding van de woonconsument. En eerlijk is eerlijk, daar is bouwend Nederland eigenlijk nog niet aan toe.”

Op de vraag wanneer dan wel, antwoordt Koster: “Op het moment dat de consument dat van hem eist, zal de bouwer er toch aan moeten geloven, want anders gaat hij een loket verder.”

Impact

Als de ruimte voor particulier opdrachtgeverschap groeit, zal dat in zijn visie ook gevolgen hebben voor de grotere bouwmaatschappijen.

“Het zal een behoorlijke economische impact hebben, in het bijzonder op lokaal niveau. Er ontstaan steeds meer mogelijkheden voor de kleinere bouwondernemers. Ik denk dat het midden- en kleinbedrijf er wel bij vaart. Uiteindelijk zijn deze ondernemingen vaak flexibeler dan de grote bouwgiganten en staan ze in sommige gevallen al dicht bij de consument.”

Thom Koster: “Het is niet iedereen gegeven om het bouwproces tot een goed einde te brengen.” Foto: Ries Wendel de Joode

Door middel van CAD-plaatjes kan een consument al in een vroegtijdig stadium zien hoe het uiteindelijke resultaat wordt. Een hulpmiddel om de klant een beeld te geven van zijn nieuwe huis.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels