nieuws

Schroeflift als noodhulp bij renovatiewerk

bouwbreed

eindhoven – In Eindhoven is bij een seniorencomplex van Woningstichting Hertog Hendrik van Lotharingen een tijdelijke liftinstallatie geplaatst die werkt volgens een nieuw systeem. Het systeem door de bewoners zelf te bedienen. Helix Liften in Velddriel brengt het Noodliftsysteem op de markt.

Het schroefliftsysteem biedt meer vrijheid bij het plaatsen en vormgeven van een lift, onder andere doordat er weinig beperkingen zijn aan het aantal en de plaatsing van de toegangsdeuren. Oorspronkelijk was de schroeflift bedoeld voor bijzondere architectonische situaties, maar de minimale randvoorwaarden maken plaatsing in vrijwel elke omstandigheid mogelijk. Dus ook als noodlift bij renovatie of vervangingswerkzaamheden.

De aandrijving van de schroeflift bestaat uit een draaiende spiraal die zich in een vrijstaand frame omhoog en omlaag schroeft. Vier kolommen, waaraan nokken met rollers zijn gemonteerd die de inwendige ‘schroefdraad’ opleveren, vormen de ‘moer’ van het schroefsysteem. Over deze rollers schroeft de cabine zich omhoog en omlaag. De schroefdraad van de ‘schroef’ wordt gevormd door een dubbele spiraal van dikke stalen pijpen die zijn vastgelast om een stalen mantel. Aan de brug – het niet draaibare geleidesysteem dat op en neer tussen de kolommen beweegt en waaraan de liftkooi is bevestigd – is een elektromotor gemonteerd. Deze laat een spaakwiel met daaraan vast de mantel met dubbele spiraal ronddraaien. Linksom of rechtsom al naar gelang de beweging omhoog of omlaag moet zijn.

De schroefaandrijving, en vooral het afremsysteem, maakt het mogelijk op elk willekeurig moment te stoppen. De remmen van de schroeflift zijn veerbekrachtigd en luchtgelicht. Wanneer de pneumatiek wordt onderbroken, treden de remmen automatisch in werking. Dat gebeurt ook wanneer de lift met te grote snelheid naar beneden zou komen. Dan gaat de spiraal steeds harder draaien. Door de groter wordende centrifugaalkrachten vliegt een hamer in het beveiligingsmechaniek naar buiten die de luchtdruk onderbreekt. Daardoor treden de remmen in werking.

Uit veiligheidsoverwegingen is de snelheid van de tijdelijke schroeflift niet hoger dan 0,3 meter per seconde in verband met het ontbreken van een liftput. Deze is bij de Helix Noodlift niet nodig, omdat de aandrijving boven de liftcabine is geplaatst. Het Liftinstituut heeft ontheffing verleend.

De schacht is omkleed met sandwichpanelen. Hij wordt opgebouwd uit stapelbare modules van twaalf meter (vier stopplaatsen) en eventueel kleinere pasdelen van een, twee of drie stopplaatsen.

In principe kan de installatie gewoon op de bestrating worden geplaatst en bevestigd aan de galerijconstructie. Als de grond niet voldoende draagkracht heeft, moeten eerst betonplaten worden neergelegd.

Om de lift toegankelijk te maken moet een deel van de balustrade worden gedemonteerd. Zo nodig worden loopbruggen geplaatst van de liftdeuren naar galerij. De kooi, met afmetingen van 1,10 x 1,40 meter geschikt voor maximaal acht personen, heeft automatische deuren en is luchtgeveerd. Een regelventiel brengt de cabine op de juiste hoogte, ongeacht de belasting van de lift. Rek van kabels is immers bij dit systeem niet aan de orde; de spiraal loopt zonder afwijkingen over de rollers. Met de elektronische afregeling is een exacte instelling van de verdiepinghoogte mogelijk. De besturingskast en de compressor nemen niet meer ruimte in dan een standaard meterkast. Deze zijn ondergebracht in een nis die tevens dient als uitwijkmogelijkheid voor de monteur.

Frank Sengers van de Woningstichting meldt dat het systeem nog niet helemaal storingvrij is: “De brandweer moet worden geinstrueerd hoe mensen te bevrijden als de cabine vastzit. Er moet 24 uur per dag iemand bereikbaar zijn.” De voordelen wegen zwaarder: “Het systeem werkt in principe dag en nacht en er hoeft niemand op voor de bediening.”

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels