nieuws

Millennium Tower in Wenen: twee dagen per verdieping

bouwbreed Premium

wenen – De nieuwe Donau-toren, tijdens de bouw herdoopt tot Millennium Tower, gaat met tweeenhalve verdieping per week de lucht in. Deze ongekende bouwsnelheid is mogelijk dankzij een uitgekiend ontwerp en werkdagen van zes uur ’s morgens tot tien uur ’s avonds. De zaterdag is gereserveerd voor reparaties, onderhoud en het verlengen van kranen en liften.

De stijve kern van de toren is nog maar enkele weken verwijderd van het hoogste punt, 172 meter (met inbegrip van een zendmast wordt de toren 202 meter hoog). Vier verdiepingen lager volgen de vloeren. De plattegrond van het kantoorgebouw bestaat uit twee elkaar snijdende cirkels. In het midden daarvan, waar de cirkels elkaar overlappen, bevindt zich de rechthoekige betonnen kern met tien liften, trappen, archief- en vergaderruimten.

De kern wordt bijna geheel vervaardigd van stortbeton, op enkele prefab balken na. Beneden, op de Handelskai langs de Donau, staat de betonpomp. De truckmixers rijden van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat af en aan.

De bekisting voor de kern, ontworpen en geleverd door Doka Oostenrijk, is bijzonder flexibel. Hij is opgedeeld in afzonderlijke delen van het type Doka MF 240 met een SKE kliminrichting. Elk onderdeel klimt op zichzelf, zonder kraan of ander hulpmiddel, elke dag een verdieping omhoog (3,04 meter). Nog voordat de complete bekisting een verdieping omhoog is geklommen, worden de eerste wapeningskorven al weer geplaatst. Om het werk soepel te laten verlopen, zijn de werktijden van de bouwvakkers aangepast. Sommigen beginnnen vroeg in de ochtend, anderen vervullen hun taken ’s middags of laat in de avond.

Kolombekisting

Elke verdieping van de toren heeft een vloeroppervlak van 850 vierkante meter. De toren is uitsluitend bestemd voor kantoren. Dat de vloeren net zo snel stijgen als de kern heeft te maken met het uitgekiende ontwerp. Het zijn voor een deel breedplaatbekistingsvloeren, een voor Oostenrijk ongebruikelijk systeem. De rest wordt gestort op Dokaflex-tafels, reeds voorzien van stempels. Zij worden met de kraan verplaatst.

De vloeren rusten op stalen kolommen, die naderhand in beton worden ingestort. Daarvoor heeft de aannemer speciale kunststof kolombekistingen ontwikkeld, die lang meegaan en makkelijk zijn in het gebruik.

Stalen liggers met dwarskrachtdeuvels verbinden de kolommen. Deze liggers worden in de vloer opgenomen. Er zijn dus geen ingewikkelde en tijdrovende bekistingen nodig voor balken, randen of neuzen. De onderkant van de vloeren is vlak. In de vloeren worden trapgaten uitgespaard, gevuld met prefab platen. Zij worden verwijderd als een huurder twee of meer verdiepingen tegelijk gebruikt.

Valbeveiliging

Opvallend is het ontbreken van valbeveiliging rondom de gerede vloeren. De aannemer volstaat met een lint van kolom tot kolom. Het werk op een vloer gaat pas verder als de gevelelementen reeds zijn aangebracht.

De Millennium Tower in Wenen is niet alleen bovengronds bijzonder. Ook ondergronds is een huzarenstuk uitgehaald. Voor de aanleg van een ondergrondse parkeergarage en de fundering is 200.000 kubieke meter grond verwijderd. De fundering van de laagbouw bestaat uit een 1,20 dikke plaat. De toren staat op een plaat van 2,20 meter dik, op niet minder dan 151 palen met een diameter van 880 millimeter, tot 16 meter diep. Alle palen zijn met vijzels voorbelast, om zettingen achteraf te voorkomen. Dat is volgens een woordvoerder van de aannemer een wereldprimeur.

De Millennium Tower is ontworpen door het Oostenrijkse architectenbureau Peichl, Podrecca en Weber. Samen met de parkeergarage en de laagbouw vormt het complex een ‘stad in de stad’, met woningen, winkels, kantoren en recreatieve ruimten. Vier aannemers bouwen het complex, dat ook bekend staat als ‘Zentrum Handelskai’. Voor de fundering, parkeergarage en laagbouw tekenen Ilbau en Era-Bau. De combinatie Voest-Alpine MCE en Habau voert de 50 verdiepingen hoge toren uit. De bouwtijd is slechts 17 maanden.

De Millenium Tower schiet de lucht in met een snelheid van tweeeneenhalve verdieping per week.

De onderzijde van de vloeren van de kantoortoren is vlak. Opvallend is het ontbreken van valbeveiliging langs de reeds gestorte vloeren.

Reageer op dit artikel