nieuws

Oorzaak lek in tramtunnel nog steeds niet duidelijk

bouwbreed Premium

den haag – De gemeente Den Haag weet nog niet waardoor begin maart een lek is ontstaan in de in aanbouw zijnde tramtunnel in de binnenstad. De lekkage is ook nog steeds niet verholpen. Dat schrijft wethouder H. Meijer (Vervoer, VVD) dinsdag in een brief aan de gemeenteraad.

Het Nederlands Expertise Bureau (NEDEB) heeft in opdracht van de diverse betrokken verzekeraars een rapport opgesteld waarin wordt geconcludeerd dat het niet mogelijk is om op basis van de gegevens die nu beschikbaar zijn oorzaken aan te wijzen.

De problemen begonnen in maart dit jaar toen een gat ontstond in de waterwerende constructie in het deel van de tunnel dat al af was. Door deze zogenoemde groutboog stroomde vervolgens per uur 140 kubieke meter water naar binnen. Met het water kwam ook grond mee. Om de waterstroom te stoppen zetten de bouwers het betreffende tunneldeel vol met water.

Voor het ontstaan van de lekkage noemen de onderzoekers van NEDEB wel een aantal factoren. Drie daarvan betreffen de bouwwijze van het aanbrengen van de groutboog. Die is aangelegd met behulp van hogedrukgrouten. Daarbij wordt met behulp van een boor een verticaal gat geboord. Onderin de boorbuis wordt onder een druk van 500 bar grout geperst onder gelijktijdig heffen van de buis. Het grout vermengt zich met de grond en vormt zo een kolom. Door op stramien te boren en over bepaalde lengte te injecteren ontstaat een aaneengesloten, waterremmend groutmassief dat ook kracht kan opnemen.

Volgens de onderzoekers zou de boor misschien op maaiveld niet op de goede plaats hebben gestaan. Ook zou de stand van de boor tijdens boren niet verticaal geweest kunnen zijn. En de groutkolommen zouden een onvoldoende diameter kunnen hebben door het te snel ophalen van de injectielans.

Bovendien houden de onderzoekers er rekening mee dat ‘onregelmatigheden in de bodem” wellicht tot de lekkage hebben geleid. Omdat de tunnel nu nog onder water staat, kunnen ze niet voldoende onderzoek verrichten om de precieze oorzaak te melden. Het tunneldeel blijft in ieder geval tot begin volgend jaar onder water staan. De holle ruimten in de grond rond de tunnel – ontstaan door uitspoelen van grond door lekwater – zijn in juli al gedicht met behulp van een mengsel van cement en klei. Begin volgend jaar wordt ter plaatse van het lek onder overdruk ontgraven. Dan zal de plaats van het lek vrijkomen voor inspectie.

Eerder liet wethouder Meijer weten dat hij de extra kosten als gevolg van het lek schat op tien tot vijftien miljoen gulden.

Over wie dat moet betalen, onderhandelen de Gemeentelijke Kredietbank en de verzekeraars van alle betrokken partijen nog. “In afwachting van hun bevindingen zal de gemeente zich verder onthouden van commentaar of openbaarmaking van rapporten. Dat kan de gemeente schaden”, meent Meijer.

Reageer op dit artikel