nieuws

Bouwprodukt.net gelanceerd op Internet

bouwbreed Premium

Hoe gebruik je Internet in de bouwwereld? Het kan een heel doelgericht instrument zijn om je afnemers te bereiken. Volgens Pieter van Scherpenberg is de nieuwe website Bouwprodukt.net daar een goed voorbeeld van.

Onlangs is de Internet-website Bouwprodukt geopend: architecten kunnen er grasduinen in gerubriceerde verwijzingen naar aanbieders van bouwproducten. En die aanbieders kunnen er tegen een vergoeding hun eigen website bekendmaken. Het initiatief is afkomstig van de Wassenaarse architect Kees van der Hoeven, een Internet-adept van het eerste uur. Hij trekt zich eigenwijs niets aan van de nieuwe spelling van het woord ‘product’ en maakt ook sinds 1996 de site ‘Architectenwerk’.

Zo te zien is de nieuwe site (www.bouwprodukt.net) een spin-off van Architectenwerk (www.architectenwerk.nl). In grafisch opzicht zien de sites er identiek uit. Dat lijkt niet slim, want de kans op verwarring is groot. We vragen Van der Hoeven een toelichting op zijn initiatief: “Het kopieren van de vorm is bewust gedaan; de architect die bij de ene site binnenkomt moet ook moeiteloos zijn weg in de andere kunnen vinden. Zo geef je aan dat ze een duidelijke relatie hebben.”

Het idee is ontstaan toen de lijst met bouwproducten op Architectenwerk zo was gegroeid, dat Van der Hoeven brood zag in verzelfstandiging van die lijsten. Brood, want het initiatief is doelbewust commercieel: aanbieders van bouwproducten krijgen tegen betaling een ‘hyperlink’ (verwijzing) of een ‘banner’ (een logo met doorklik-mogelijkheid). De tarieven ogen overigens schappelijk: vanaf honderd gulden per jaar sta je erop met een hyperlink; een banner op de meest bekeken startpagina kost vijftienhonderd gulden per jaar.

Bezoekers kunnen de site gratis bekijken: “Internet vereist nu eenmaal een vrije informatieverspreiding, dus je moet niet beginnen met het afsluiten van bezoekers.” Deze impliciete sneer naar het goeddeels besloten Intrabouw wil Van der Hoeven verder niet uitwerken: “Dat is hun keuze geweest, het moet nog blijken of het een goede is”, zegt hij diplomatiek.

Architectenwerk was binnen een jaar winstgevend, meldt eigenaar en eindredacteur Van der Hoeven. Dat er aantoonbare commerciele mogelijkheden voor aanbieders in de bouw op het Internet bestaan, bewijst hij met een anekdote: “Na dat jaar ontving ik een e-mail van CanFrame Structures, een houtskeletbouw-bedrijf in Canada. De eigenaar is een geemigreerde Nederlander die mij vroeg een presentatie van zijn activiteiten op het Internet te maken. Dat werd hier zo’n succes dat hij nu zes maanden in zijn oude vaderland terug is om de bouw van vier houten huizen te begeleiden. Ik sluit niet uit dat hij terug-emigreert.”

Van der Hoeven kent de Internet-wet dat je regelmatig iets bijzonders op je site te bieden moet hebben om te zorgen dat bezoekers vaker dan een keer er een bezoek aan brengen. Dan is een soort gespecialiseerde ‘gele gids’ natuurlijk aardig, maar niet genoeg. Daarom verzorgt hij sinds midden vorig jaar dagelijks een nieuwsrubriek ‘The Box’ op Architectenwerk. Daarin staan nieuwtjes uit het vak, met veel hyperlinks naar relevante sites in binnen- en buitenland. De rubriek is naar zijn zeggen zeer populair; iets vergelijkbaars heeft hij nog niet op Bouwprodukt.net.

Houdt hij nog wel tijd over om echte gebouwen te ontwerpen, in plaats van internet-sites te ‘bouwen’ voor zichzelf en klanten? Van der Hoeven beweert van wel: “Ongeveer zestig procent van mijn werktijd besteed ik nog steeds aan het oude ambacht, maar bij die resterende veertig procent moet je ook nog veel vrije tijd optellen.” Een gedreven man met een missie, zoveel is duidelijk.

Pieter van Scherpenberg is publicist op het gebied van automatiseringsvraagstukken te Amsterdam.

Reageer op dit artikel