nieuws

Vervallen bedrijventerrein wordt visitekaartje Ballast Nedam Liesbosch klaargestoomd voor nieuwe toekomst

bouwbreed Premium

nieuwegein – “De Liesbosch wordt ons visitekaartje”, zegt projectmanager H. Waller van Ballast Nedam Projectontwikkeling. Onder zijn leiding wordt het voormalige industrieterrein op de grens van Utrecht en Nieuwegein klaargestoomd voor een nieuwe toekomst. Rond het jaar 2000 zal De Liesbosch zijn veranderd in een modern en hoogwaardig bedrijventerrein. Ballast Nedam steekt circa f. 100 miljoen in de revitalisering van het 50 hectare grote gebied.

De herinrichting is in 1993 begonnen. “Sloop, sanering van vervuilde grond, nieuwbouw en de aanleg van infrastructuur: we doen alles zelf”, zegt Waller. “Die geintegreerde aanpak is zo’n beetje ons handelsmerk. We zijn onderdeel van een groot concern en we hebben alles in huis. Bij onze projecten schakelen we graag zoveel mogelijk broertjes en zusjes in.”

Uitgangspunt bij de herinrichting is een driedeling van het terrein. Het zuidelijk gedeelte is bestemd

voor min of meer normale bedrijfsactiviteiten. Het middengebied wordt ingericht voor kleinschalige bedrijvigheid, bouwmarktachtige consumentenvoorzieningen en dienstverlening. Het noordelijk gedeelte is het echte visitekaartje van het gebied. Deze zichtlocatie langs het Merwedekanaal en de A12 zal plaats bieden aan kantoren en bedrijfsactiviteiten met een bijzondere, hoogwaardige uitstraling. Waller: “Naarmate het gebied meer in het zicht ligt, neemt de stedenbouwkundige kwaliteit toe.”

Verval

De Liesbosch is sinds het begin deze eeuw in handen van Ballast Nedam. Op het terrein vol zware industrie werkten ooit meer dan 2000 mensen, onder meer bij scheepswerf De Liesbosch en de gelijknamige betonfabriek.

In de jaren zeventig raakte de industrie in de problemen en het terrein in verval. De sluiting van de scheepswerf, begin jaren tachtig, markeerde het einde van een tijdperk. Slechts een betonmortelcentrale overleefde. Lange tijd bleef het onduidelijk wat er met het rommelige terrein moest gebeuren. Diverse plannen voor een herinrichting als recreatie- of winkelgebied werden afgekeurd door de plaatselijke overheden. Uiteindelijk viel de keuze op revitalisering. De Liesbosch kreeg een nieuwe functie als hoogwaardig en modern bedrijventerrein. De ontwikkelaar koos voor een gefaseerde aanpak: eerst een deelplan ontwikkelen en verkopen, alvorens het volgende stuk aan te pakken.

Waller: “Dat is onze vaste strategie bij de ontwikkeling van gebieden die we in eigendom hebben. Met het geld dat we verdienen met de oplevering van de eerste fase kunnen we de ontwikkeling van de volgende fase betalen.”

Het zuidelijk deel is inmiddels gereed en verkocht. Een van de grote regionale post sorteercentra van TNT Post bijvoorbeeld draait hier op volle toeren. Ook het middengebied raakt aardig vol. Bedrijven als Marktkauf en Office Centre hebben er hun stek gevonden. Een vreemde eend in de bijt lijkt de gevangenis met 300 cellen, waarvan de bouw gestaag vordert. Maar Waller vindt de gevangenis juist uitstekend passen. “Een gevangenis is dienstverlening en hoort hier dus qua functie thuis. Trouwens, ook een gevangenis kan heel mooi zijn.” De voorziening wordt in de loop van volgend jaar in gebruik genomen.

Autoboulevard

Het noordelijk deel, nu een kale zandvlakte met hier en daar een bouwplaats, is volop in ontwikkeling. Aan de oever van het Merwedekanaal komen kantoren annex werkplaatsen, langs de A12 is een autoboulevard gepland. Maar een gewone autoboulevard wordt het niet. Behalve een van de vier Nederlandse vestigingen van Smart Cars (Mercedes), zal op deze plaats voor het eerst ook het concept van de auto-megastore te bewonderen zijn. Twaalf paviljoens met een verdieping waar dealers van grote merken nieuwe en gebruikte wagens te koop aanbieden. De klant kan er alleen kopen, want garages heeft de megastore niet. “Het concept van de toekomst”, noemt Waller het.

Om de groeiende verkeersstromen van en naar De Liesbosch aan te kunnen – er zullen straks naar schatting 4000 mensen werken – worden ook de aan- en toevoerwegen en het verkeersplein Laagraven gereconstrueerd. De kosten van deze operatie (een kleine zeven miljoen gulden) zijn voor rekening van de provincie Utrecht en de gemeenten Utrecht en Nieuwegein. Ballast Nedam verbetert op eigen kosten de weginfrastructuur van het gebied.

Zo heeft de onderneming de hoofd-entreeweg aan de oostzijde van de De Liesbosch verbreed. Fiets- en wandelroutes worden nog aangelegd. Aan de westzijde van het gebied bouwt het concern een brug over het Merwedekanaal. De brug maakt het terrein ook goed toegankelijk voor openbaar-vervoerreizigers. Een halte van de sneltram tussen Utrecht en Nieuwegein ligt op loopafstand. Het hoofdwegennet op het terrein wordt aan het eind van het project overgedragen aan Nieuwegein, de brug gaat naar Utrecht. Na de oplevering komen eigendom en beheer van het terrein in handen van de twee verenigingen van eigenaren.

Ook Ballast Nedam zelf begint na zestig jaar een nieuwe toekomst in het gebied: de raad van bestuur heeft onlangs besloten om het hoofdkantoor van Amstelveen naar De Liesbosch te verplaatsen.

Reageer op dit artikel