nieuws

Trude vreet zich naar noordoever van Elbe

bouwbreed Premium

hamburg – De reusachtige graafkop waarmee in Hamburg de vierde tunnelpijp onder de Elbe wordt aangelegd, heeft de noordelijke oever van de rivier bereikt. De 2600 ton zware Trude zal volgens plan rond de jaarwisseling klaar zijn met het 2,6 kilometer traject waarop de machine wordt ingezet.

Met de aanleg van de vierde tunnelpijp onder de Elbe is een investering gemoeid van 1,1 miljard gulden. Het project wordt in opdracht van de Duitse bondsregering en de stad Hamburg uitgevoerd door een consortium van zeven grote Duitse bouwondernemers. Onder hen Bilfinger + Berger en Philipp Holzmann, maar ook Hochtief, Zublin en Wayss en Freytag.

Havenstad Hamburg heeft dringend behoefte aan de vierde tunnelpijp onder de Elbe. De in 1975 geopende nieuwe Elbetunnel is uitgevoerd in drie pijpen en beschikt over zes rijsporen. Die capaciteit was midden jaren zeventig ruim voldoende om het dagelijkse verkeer van 56.000 voertuigen op te vangen. Sindsdien echter is de verkeersdruk verdubbeld en bedraagt de belasting op topdagen 140.000 voertuigen. Daardoor is de Elbetunnel hartje Hamburg geworden tot een uiterst hinderlijke flessenhals.

Bij de bouw van de vierde tunnelpijp onder de Elbe wordt gebruik gemaakt van een machine die in de volksmond al snel de naam Trude kreeg. De letters staan voor de afkorting van ‘tief runter unter die Elbe’, diep d’ronder onder de Elbe. De zestig meter lange Trude beschikt over een boorschild met een doorsnede van 14,2 meter, het grootste ter wereld. Het mixschild wordt voornamelijk als hydroschild ingezet. Het snijrad bestaat uit vijf hoofd- en bijarmen waarop 111 schilmessen en 31 schijfbeitels zijn aangebracht.

Zwerfkeien

De bodem onder de Elbe bestaat uit een rommeltje van klei, grind en mergel doorspekt met slib, turf en zand. De Trude ontmoet op haar boorpad bovendien zwerfkeien met doorsneden tot twee meter.

De bouw levert ’s werelds grootste onderwatertunnel op die is aangelegd in open gesteente. De doorsnee van de tunnel wordt 12,35 meter. Het verkeer krijgt straks de ruimte met twee rijstroken van 3,75 meter, een vluchtstrook van twee meter plus twee in noodgevallen te gebruiken voetpaden van 0,50 en 0,63 meter. Drie vluchttunnels van 3,50 meter in doorsnee verbinden de vierde Elbetunnel met de overige tunnelpijpen.

De afgelopen jaar kwetsbaar gebleken Trude zal binnenkort na het graven van 1610 meter aan een uitvoerige inspectie worden onderworpen. Op het laatste deel van het traject vreet de machine zich onder huizen door. De bewoners worden dan tien dagen ondergebracht in hotels en appartementen.

De vierde Elbetunnel wordt op 5 mei 2002 in gebruik genomen. De afrondende werkzaamheden zijn in de zomer van 2003 gereed.

Reageer op dit artikel