nieuws

Bouw Sonttunel ondanks pech toch op schema

bouwbreed Premium

De aanleg van de tunnel in de oeresont tussen Denemarken en Zweden is met de plaatsing van het tiende element precies op de helft van de uiteindelijke lengte.

Het in totaal bijna 4,6 kilometer lange tunneldeel van de vaste oeververbinding leidt vanaf de kust bij de internationale luchthaven van de Deense hoofdstad Kopenhagen naar een kunstmatig eiland, Peberholm, en sluit daar aan op een brugdeel van acht kilometer.

De eerste vijftien elementen, waarvan er nu tien zijn afgezonken, worden vanaf de Deense zijde geplaatst, de overige vanaf Peberholm. De start van de aanleg was begin augustus vorig jaar en als alles volgens plan verloopt wordt het laatste element afgezonken in maart 1999.

Hiermee wordt nog steeds het oorspronkelijke schema gevolgd, ondanks enkele vertragende ongemakken, waaronder reparatie van de baggermachine wegens een aanvaring met een passerend schip. Deze reparatie vergde zes weken. Daarnaast werd in april de aanleg getroffen door een Deens arbeidsconflict, waardoor het werk een kleine twee weken werd onderbroken.

Het tunnelproject wordt uitgevoerd door een internationaal consortium, oeresund Tunnel Contractors (OTC), waarvan ook Boskalis Westminster deel uitmaakt. De vaste oeververbinding als geheel is klaar in 2000 en wordt gerealiseerd in opdracht van de Deense en Zweedse overheid.

Reageer op dit artikel