nieuws

Simulatie goedkoper en levensechter dan het maken van een maquette

bouwbreed Premium

Stel je voor, je staat in een door kinderen getekend landschap. De bijen zoemen om je hoofd en je kunt de bloemen plukken. Een ongelofelijke ervaring, die werkelijkheid wordt in de virtuele ruimte van Sara, de Stichting Academisch Rekencentrum Amsterdam.

Je verwacht niet, dat de bijen los zullen komen van het projectiescherm. Maar dan vliegen ze opeens om je hoofd. Het is een heel bijzonder gevoel. De bomen en de bloemen van de kindertekening zijn plat, en toch lijkt het een echt landschap. Het is zelfs mogelijk om bloemen te plukken en in de lucht te gooien. En het blijft niet bij een kindertekening alleen. Jaap Hollenberg, project engineer bij Sara, laat nog een aantal andere virtuele werkelijkheden zien. De markt te Brussel, de toekomstige sluizen bij Enkhuizen, een tocht door de spelonken van een computerspel, een reis door het heelal en de simulatie van de werking van een wasmiddel, het kan allemaal in drie dimensies beleefd worden in de Cave, de ‘Cave Automatic Virtual Environment’.

Kubusvormige ruimte

Het Academisch Rekencentrum heeft het ponskaartenmagazijn leeggeruimd voor de inrichting van de Cave. De ruimte is overwegend donkerblauw en lijkt enigszins op een kleine bioscoop zonder stoelen. In plaats van een projectiescherm staat er een kubusvormige ruimte van doek. De afmetingen zijn 3 bij 3 bij 3 meter. Op de drie wanden en de vloer worden beelden geprojecteerd. Wie in deze ruimte gaat staan met een speciale bril op, ervaart drie dimensies. Hij of zij kan zich in de geprojecteerde virtuele wereld ‘verplaatsen’ door bediening van een soort muis of ‘joystick’, die in het midden van de ruimte hangt. Er kunnen ongeveer acht bezoekers tegelijk in de Cave. Zij krijgen niet alleen beelden te zien, maar ook geluiden te horen. Dat draagt nog eens extra aan de beleving bij.

Supercomputer

In een ruimte naast de Cave staat de computer, waarop de virtuele ruimte is geprogrammeerd. Hij heeft een ouderwetse omvang, lijkt op een flinke kantoorkast. De kracht van deze machine is enorm. Het is een Silicon Graphics Onyx2 Reality Monster met acht processoren van 196 MHz, een werkgeheugen van 1 Gigabyte, 40 Gigabyte schijfruimte en een hogesnelheidsnetwerk dat goed is voor 800 Megabyte per seconde. Hiermee worden 120 beelden per seconde gegenereerd, 60 voor het linker- en 60 voor het rechteroog. Een speciale bril, aangestuurd door infraroodzenders rondom de Cave, zorgt ervoor dat de bezoeker de beelden ruimtelijk ervaart.

De Cave is aangeschaft voor sterrenkundigen en microbiologen. Inmiddels hebben ook architecten en projectontwikkelaars hem ontdekt. Het blijkt goedkoper te zijn om een simulatie te programmeren, dan om een maquette te maken. Daarbij komt, dat de beelden zeer levensecht zijn. “Dat leidt tot een betere kwaliteit van beslissingen”, aldus Hollenberg.

Reageer op dit artikel