nieuws

Geheime test wandbekleding tunnel op Messe-lijn Munchen

bouwbreed Premium

De Munchener metro naar het nieuwe beurscentrum van de Beierse hoofdstad blijft voor problemen zorgen. De vraag is of vijftig ton bekledingsmateriaal in de tunnel van het Truderinger station naar beneden valt of niet.

Inmiddels zijn in het diepste geheim op een bedrijventerrein tests uitgevoerd met de beoogde tunnelbekleding.

De aansluiting van de Messe-lijn op het 92,7 kilometer lange metronet van Munchen staat gepland op 29 mei. De bouw van het 7,7 kilometer lange traject naar Messe Munchen is toch al sterk vertraagd. Enkele jaren geleden verdween ter hoogte van het Truderinger station een complete bus met passagiers in de bodem. De wagen stortte in een krater die was ontstaan door een aardverzakking. De tunnelbouwers hadden deze niet voldoende beveiligd. Uitgerekend op de plaats van de catastrofe blijkt de tunnelbekleding niet bevestigd zoals in het bestek beschreven.

De bekleding van het Truderinger station bestaat uit mortel die vanwege de onstabiele bodem niet rechtstreeks op de wand, maar op een gaas is aangebracht. De uiteindelijke bevestiging is geniet in plaats van gelast, zoals oorspronkelijk in de bedoeling lag. Toen de centimeters dikke laag mortel op sommige plaatsen begon te scheuren, sloeg de mensen de schrik om het hart. Bij de aanleg van station Marienplatz vielen enkele jaren geleden metalen luiken naar beneden en waren omvangrijke vervangingswerkzaamheden nodig.

Zweetscheuren

De Suddeutsche Zeitung ontdekte dat op een bedrijfsterrein bij Erding in het diepste geheim een stuk van het Truderinger station is nagebouwd. Doel was te testen of het bekledingsmateriaal al aanstalten maakte los te laten of dat de bouwwijze uiteindelijk toch door de beugel kan. Voor alle veiligheid werd tot drie- a vijfvoudige zekerheid gemeten.

Uitkomst van het onderzoek is dat de U-bahn naar Messe Munchen zoals voorgenomen eind mei in gebruik genomen kan worden. De aangetroffen spleten blijken zweetscheuren die ontstaan tijdens het uitdrogen. Van met lassen aanbrengen van de bekleding is afgezien vanwege groter corrosiegevaar.

Met de bouw van de 7,7 kilometer metrolijn naar het beurscomplex is een investering gemoeid van 950 miljoen gulden.

Reageer op dit artikel