nieuws

Bunkers springen de lucht in voor Stena Line

bouwbreed Premium

De eerste van de acht bunkers in Hoek van Holland is vrijdagmiddag de lucht in gegaan. Wethouder Hans Kombrink mocht onder hoede van springmeester Denie Jowenko het dak van 2,5 meter dik laten ploffen. Eind dit jaar moeten de bunkers plaatsmaken voor nieuwe overslagterreinen voor de Stena Line. Met het slopen is een bedrag van f. 1,7 miljoen gemoeid.

Sloper Hofstede uit Nieuw Beijerland voert het werk uit. Ze zijn vorige maand begonnen met wat voorbereidende maatregelen op het Viandaterrein. Projectleider Rene Elst heeft er zijn handen vol aan. Tot eind juni zijn vijftien mensen dagelijks bezig met de sloop en egalisatie van het terrein.

“Je ziet een heel klein stukje boven de grond, maar dat is maar het topje van de ijsberg. We hebben een aantal boringen gedaan en daar is uitgekomen dat diverse daken en wanden van de bunkers 2,5 meter dik zijn. In die gaten komt straks ook de springstof. In totaal zijn er acht bunkers die wegmoeten. Daarnaast zijn er een paar andere opstellingen en verschillende verhardingen van zwaar beton waar ze ooit met mijnen in de weer zijn geweest”, vertelt de projectleider van Hofstede.

De bunkers gaan in delen de lucht in. Waarbij steeds opnieuw springstof wordt aangebracht. Anders zou veel te veel explosief materiaal in een keer nodig zijn en dat zou de risico’s onnodig vergroten. Tijdens de diverse explosies sluit de politie de omliggende wegen af.

Honderden Nederlandse dwangarbeiders bouwden de bunkers in 1943 voor de Duitsers. In een van de bunkers zetten de Duitsers zogenoemde bibers in elkaar. Dat waren eenpersoonsduikboten waarmee de bemanning mijnen aan schepen probeerde te plakken.

Bunker weg

Niet bekend

Het terrein is bij de Domeinen aangekocht door het grondbedrijf van de gemeente Rotterdam (OBR). Rotterdam zal de grond in erfpacht aan Stena Line geven. Die het op hun beurt willen gebruiken voor vervangende opstelterreinen voor het vrachtvervoer van en naar Engeland.

Sukkelen

Wethouder Kombrink wees er in zijn speech op dat hij hoopt dat ook snel wordt begonnen met de dijkverhoging en de aanleg van de tweede ontsluitingsweg vanaf de A20 naar hoek van Holland. “Want als je met zo’n 80 kilometer per uur over de Noordzee bent vervoerd, past het natuurlijk niet dat je bij aankomst in Nederland met een gangetje van 10 kilometer per uur over de Maasdijk moet sukkelen.”

Reageer op dit artikel