nieuws

Private exploitatie van rondweg Lyon fiasco

bouwbreed Premium

De gemeente Lyon is genoodzaakt de exploitatie over te nemen, alsmede een deel van de financiering, van het noordelijke trace van haar rondweg, in de volksmond TEO (Trans Est-Ouest) genoemd. De rechter annuleerde het concessiecontract dat de gemeente in 1991 had gesloten met Bouygues, GTM en Dumez.

De stad zit nu met een dure TEO en moet opnieuw een beroep doen op de lokale belastingbetalers. De overeenkomst met het bouwconsortium werd begin februari geannuleerd. Reden hiervoor was dat de gemeente Lyon in 1991 de Europese wetgeving inzake de verplichte publicatie van concessiecontracten tussen overheid en bedrijven, niet had gerespecteerd.

“Verdacht, troebel, geen respect voor het openbaar belang.” In deze termen kwalificeerde de rechter het concessiecontract tussen de urbanisatiecommissie voor Groot Lyon en het consortium Bouygues, GTM en Dumez, dat TEO heeft gebouwd.

De concessie was toegezegd door voormalig burgemeester Michel Noir, in ruil voor steekpenningen die Bouygues en Dumez op een Zwitserse bankrekening hebben gestort. Noir is inmiddels in staat van beschuldiging gesteld.

De totale bouwkosten van TEO bedroegen f. 2 miljard. De helft van dit bedrag werd betaald door de lokale belastingbetalers en de Algemene Raad voor het Rhonegebied. De rest zou worden gefinancierd door Bouygues, Dumez, GTM en een bankpool. Dankzij de tolheffing zouden de investeerders hun geld en exploitatiekosten ( – 26,67 miljoen per jaar) terugkrijgen.

In de hele organisatie kwam de klad toen burgemeester Noir betrokken bleek te zijn in malafide zaken omtrent de financiering van zijn verkiezingscampagne. Raymond Barre werd de nieuwe burgemeester en droeg experts op de zaak te onderzoeken. Weggebruikers boycotten de autoroute en de tunnel van Caluire omdat ze de tol ( – 3,50) veel te duur vonden.

Door de annulering van de rechter behoort TEO nu aan de gemeente Lyon, die maar moet zien dat de een miljard gulden en de exploitatiekosten op tafel komen. Eerder deze week besloot Barre tot een tussenoplossing en verlaagde het toltarief ( – 3,30). Hij liet echter doorschemeren dat de bewoners van zijn stad een lokale belastingverhoging konden verwachten om de rest van de financiering van TEO te waarborgen. Ook wil Barre nog eens bij de Algemene Raad van het Rhonegebied aankloppen.

In april zullen experts hun definitieve conclusies bekend maken en het lot van TEO bezegelen.

Reageer op dit artikel