nieuws

Jorritsma moet uitleg geven over Rail 21

bouwbreed Premium

Het CDA en de VVD willen opheldering van minister Jorritsma van Verkeer en Waterstaat over ‘Rail 21’ van de Nederlandse Spoorwegen. Zij willen van de minister weten of de NS het miljardenplan ‘geen stille dood hebben laten sterven’.

Rail 21, in 1988 gelanceerd door de NS als ‘het plan voor de toekomst’, heeft het Rijk de afgelopen tien jaar al ruim – 10 miljard gekost. Maar van de beloofde vernieuwingen en verbeteringen is weinig terecht gekomen. In 1994 zou worden begonnen met een compleet nieuwe dienstregeling met stoptreinen op alle 365 stations, interregio-treinen op tachtig grotere stations en supersnelle intercity’s op de twintig belangrijkste stations. Het zogenaamde drie-treinen-systeem. Ook de kwaliteit en het aantal reizigers zouden omhoog moeten. In 1998 mag men blij zijn als men in de spits een plaatsje kan bemachtigen en de trein op tijd aankomt, men de volgende aansluiting nog kan halen als er weer geen directe aansluiting is.

Een oorzaak daarvan zou kunnen zijn dat de NS na de verzelfstandiging in 1995 alleen nog oog heeft voor het positieve financiele resultaat van de onderneming, en de serviceverlening een beetje uit het oog verloren is. Ron van Stokkum, woordvoerder van Railned (een organisatie die gelieerd is aan Verkeer en Waterstaat en die zich nu bezighoudt met de infrastructuur van Rail 21): “Het zou zo kunnen zijn dat NS Reizigers na de verzelfstandiging inderdaad alleen nog aan het geld denkt, maar dat is niet ons terrein. Wij houden ons bezig met de geplande infrastructuur. Het bouwen van bruggen, het verbreden van spoorlijnen en het uitbreiden van stations. Wat de NS daarmee doet is niet ons pakkie an. Dus wat betreft de infrastructuur is Rail 21 helemaal niet mislukt.”

Over het drie-treinen-systeem zegt van Stokkum: “Op sommige stukken zijn er wel degelijk extra treinen bijgekomen, ook buiten de spits. Maar een echt drie-treinen-systeem hebben we inderdaad niet. We hebben een soort variant.”

Al met al staat wel vast dat enkele factoren ertoe hebben bijgedragen dat het allemaal erg moeizaam gaat. Het plan Rail 21 beslaat een zeer lange tijd, van 1988 tot 2010 (eerst tot 2015). Het is door een ander kabinet, het tweede kabinet Lubbers goedgekeurd en de verzelfstandiging van de NS in 1995 heeft er voor gezorgd dat de uitvoering van het plan er niet makkelijker op wordt. Toch willen nu de fracties van het CDA en de VVD uitleg van minister Jorritsma over het miljardenverslindende Rail 21.

Reageer op dit artikel