nieuws

Ombouw N9 tot ‘echte’ rijksweg dreigt nu al conflict op te leveren

bouwbreed Premium

De ombouw van de N9 tot volwaardige rijksweg dreigt nu al op een conflict uit te lopen tussen Noord-Holland en minister Jorritsma. Dit bleek gisteren tijdens de opening van een stuk parallelweg tussen Koedijk en De Stolpen.

De N9, praktisch de enige verbinding tussen Alkmaar en Den Helder, is al jaren punt van discussie. Nu voert deze weg nog door kernen als Stolpen, St. Maartensvlotbrug, Burgervlotbrug en Schoorldam. Maar er wordt driftig gestudeerd om de weg om die kernen heen te leiden. De trajectnota is bijna af.

Volgens gedeputeerde H.S. de Boer is het duidelijk dat de weg een autoweg moet worden waar maximaal 100 km/uur mag worden gereden. Dat is wel een van de varianten die momenteel wordt bekeken. Een andere variant is echter een 80 km-weg. Gesteund door de Staten van Noord-Holland wijst De Boer die variant al bij voorbaat af. Volgens hem biedt dat onvoldoende kwaliteit.

“Een N9 van onvoldoende kwaliteit zal tot gevolg hebben dat veel verkeer gebruik maakt van andere routes dan van de N9 en dat is geen goede zaak. Ik heb het vertrouwen dat de minister (Jorritsma) en de Tweede Kamer deze overwegingen bij uw keuze zult meenemen en niet uit louter financiele overwegingen aan de N9 een andere functie zullen toekennen”, zo zei De Boer tegen Jorritsma.

Ambtelijke molens

Minister Jorritsma wil niet vooruitlopen op de uitkomsten van trajectstudie. “De trajectnota is bijna klaar. In februari en maart bespreekt Rijkswaterstaat het eindconcept met u. Dan moet het nog door de onvermijdelijke ambtelijke molens, maar het definitieve tracebesluit verwacht ik nog voor 2000.”

Voor dat allemaal is afgerond, is van haar geen uitspraak over de diverse alternatieven te verwachten. “Dat zou in strijd zijn met de procedures die we juist zo zorgvuldig doorlopen. Maar ik vraag u om uw stem luid en duidelijk te laten horen. Wat u hier als streekbewoners belangrijk vindt, is zeker ook een belangrijk punt in de besluitvorming”, zo zei zij troostend.

De 80 kilometer-variant, in ambtelijk jargon het 80 kilometer-gebiedsontsluitingsalternatief genaamd, verschilt van de snellere varianten doordat er gelijkvloerse kruisingen blijven bestaan.

Reageer op dit artikel