nieuws

Nieuwe visie verlegt grenzen hijsvermogen

bouwbreed

Stotra zet met de SSG-50 de hijswereld op zijn kop. De internationale belangstelling voor deze machine is dan ook groot. Producenten van kranen zien zich bij de ontwikkeling van nog groter hijsvermogen op achterstand gesteld. Inventiviteit is de pijler waarop het concept van deze nieuwe kraan is gestoeld. Met een volledig nieuwe visie met betrekking tot het tillen van lasten is Stotra er in geslaagd de grenzen van het hijsvermogen sterk te verleggen.

Maar ondanks zijn indrukwekkende hijsvermogen onderscheidt de SSG-50 zich niet door hoogtechnische aandrijfsystemen of geavanceerde besturingstechnieken. Het is eerder de eenvoud en ongecompliceerdheid van het ontwerp waardoor deze kraan zo in het voetlicht staat.

Vergelijking met andere machines van gelijke capaciteit gaat niet meer op. Zowel de inzetbaarheid, transportmogelijkheden als prestaties van de SSG-50 stellen die van bestaande mobiele machines in de schaduw. “De kostenbesparing van dit systeem is enorm.” zegt ir. P. Stoof. De grote conventionele mobiele kranen, zowel die over land als over water gaan, moeten via speciale transporten de wereld over. Dat is tijdrovend en duur. “De tijd dat zo’n kraan werkelijk hijst is ten opzichte van de periode dat je hem kwijt bent maar enkele procenten. Veruit de meeste tijd heb je nodig voor het vervoer en het op- en afbreken”, aldus Stoof.

Door de modulaire opbouw van onze machine waarvoor de standaard transportcontainer model heeft gestaan is het totale transportvolume gering. Voor deze kraan is nog slechts eenderde nodig van wat gebruikelijk voor een machine met dit vermogen naar de verschillende werelddelen moet worden gesleept. Stoof: “Het ballastgewicht wordt geheel opgebouwd uit containers die overal op de wereld te verkrijgen zijn. Transport daarvan kan dus geheel achterwegen blijven. De ter plekke gehuurde containers worden gevuld met elk voorhanden zijnde materiaal, of dit nu zand, grond of puin is.”

Ook de montage van de kraan zelf vraagt weinig tijd. Wanneer de montageploeg hier goed is op ingespeeld moet de SSG-50 na aanvoer op locatie in acht dagen bedrijfsklaar zijn. “Voor de montage van de zware machinedelen is de assistentie van veel hijsvermogen niet nodig. Een 25 tons mobiele kraan is toereikend.

Geen draaikrans maar een in glijgoot bewegende slede vormt de basis waarop de complete hijsinstallatie zwenkt. Een combinatie van roestvaststalen sledeplaten met onderliggende teflon glijstukken zorgt een minimale wrijvingsweerstand. Met twee, door een hydraulisch aggregaat aangedreven drukunits worden kraandeel en contragewicht verplaatst.

Onder de witte helmen van ir. Piet Stoof (l.) en Cees Segeren gaan de breinen schuil waarin het idee van een volledig nieuwe hijstechniek ontstond en rijpte tot een concept waarvoor thans kraanproducenten van over de gehele wereld grote nieuwsgierigheid vertonen.

Honderden genodigden uit binnen- en buitenland sloegen afgelopen vrijdag de verrichtingen van de SSG-50 met belangstelling gade. Twee op elkaar geplaatste pontons met een totaal gewicht van 1800 ton waren het speeltuig waarop de nieuwe kraan zich kon uitleven.

Voor de opbouw van de SSG-50 is slechts de assistentie nodig van een 25 tons mobiele kraan.

Overmoed of toekomstige realiteit? Zo stelde de illustrator zich voor hoe de SSG 50 het afgedankte booreiland Brent Spar uit het fjord bij de Noorse oliestad Stavanger gaat tillen. Om zo zwaar te kunnen pakken, is de kraan op een rechte slede gezet.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels