nieuws

Nederlandse primeur voor Euro Transport Beton

bouwbreed

Onlangs nam Euro Transport Beton het eerste speciaal gebouwde MAN-chassis voor betonpompen in gebruik. Het bijzondere aan deze 27.343 DF 6 x 4 is de speciale plaatsing van een aantal onderdelen. Hierdoor kan de montage van de betonpomp sneller en dus goedkoper. De inzet van betonpompen gebeurt voor een belangrijk deel op verhuurbasis. Daardoor speelt de factor tijd een belangrijke rol. Vakkundig personeel, het juiste materieel en de bereikbaarheid van de werkplek zijn hierbij erg belangrijk. Maar uiteindelijk is de aanschafprijs van het materieel de basis van de calculatie.

Door de levering van een speciaal chassis uit de F-2000 serie speelt MAN in op de wens van de markt naar lagere exploitatiekosten. Als basis koos men voor het type 27.343 DF 6 x 4. Dit 27 tons chassis heeft een vooraslast van 8 ton en een 19 tons tandemstel. De wielbasis bedraagt 425 of 455, de achteroverbouw is in beide gevallen 130 cm. Het chassis is uitgerust met een 5-cilinder MAN-dieselmotor met EDC die een vermogen oplevert van 340 pk en een koppel heeft van 1500 Nm.

Opbouw

Ten opzichte van de standaarduitvoering heeft het betonpompchassis af fabriek een aantal wijzigingen ondergaan. De achterassen hebben een comfort veerpakket gekregen, bestaande uit paraboolveren met schokdempers en stabilisatoren. De brandstoftank is naar achter geplaatst en zit nu direct voor de eerste achteras.Ook de uitlaat is naar achter verlegd. Demper en uitlaat liggen eveneens voor de achteras.

Op deze wijze is een kaal, maar zeer opbouwvriendelijk chassis verkregen.

De standaard gemonteerde Eaton-versnellingsbak is vervangen door een ZF-bak. Daardoor kan er op de versnellingsbak een motorafhankelijke krachtafnemer van het type NMV 221 worden gemonteerd. Deze krachtafnemer zorgt voor de aandrijving van de betonpomp. Een pto levert het benodigde vermogen voor hydraulisch bediende delen van de opbouw zoals de afstempeling.

Aangezien dit soort voertuigen meestal solo rijdt, zit er geen aanhangwagenremsysteem op. Ook het ABS-remsysteem ontbreekt in deze uitvoering omdat hiervoor geen wettelijk voorschrift bestaat.

Het resultaat is een opbouwvriendelijk chassis. De op het chassis gemonteerde Schwing-betonpomp van het type KVM 34 X heeft een reikwijdte van maximaal 34 meter. Het gewicht van de opbouw bedraagt ongeveer 17,5 ton, zodat bij een eigen gewicht van bijna 8 ton van de vrachtwagen nog zo’n 1,5 ton laadvermogen overblijft. Dat kan worden benut voor het meenemen van hulpstukken.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels