nieuws

KLM-topman pleit voor geheel nieuwe luchthaven

bouwbreed

KLM-topman Pieter Bouw pleit voor een geheel nieuwe nationale luchthaven als thuisbasis in plaats van Schiphol. De Luchthaven zelf voelt echter niets voor dat plan. De discussie rond de toekomstige Nederlandse luchtvaart infrastructuur (TNLI) is hiermee een nieuwe ronde ingegaan.

De heer Bouw komt tot zijn opvatting omdat hij denkt dat Schiphol in de niet al te verre toekomst niet meer zal ke voldoen aan de scherpere normen die de samenleving oplegt. Dit klemt temeer door de voorziene groei van het luchtverkeer, volgens de KLM zo’n 200 tot 300 procent tot 2015.

In een interview in het dagblad Trouw zegt Bouw dat hij af wil van de ‘salamitactiek’ waarin telkens kleine uitbreidingen op Schiphol moeten worden bevochten in ruil voor beperkte verbeteringen op het gebied van milieu. “Dat heeft ook geen zin. We moeten toe naar een grote verbeteringsslag waarin economie en milieu er beide fors op vooruit gaan.”

Volgens hem gaat er twintig jaar overheen voordat er een nieuw vliegveld ligt. Dat geeft een probleem, omdat regering en parlement een grens van 44 miljoen passagiers voor Schiphol heeft vastgelegd. Men ging er toen vanuit dat die grens pas in 2015 zou zijn bereikt.

Bouw denkt echter dat al over zes jaar de 44 miljoenste passagier zal worden verwelkomd. “Wij denken dat je op Schiphol binnen de huidige geluidscontouren naar 60 tot 70 miljoen passagiers kunt groeien.” Maar zelfs dat aantal geeft maar vijf tot tien jaar respijt.

De KLM-baas heeft geen speciale voorkeur voor een locatie voor het vliegveld. Tot nu toe zijn als mogelijke locaties het Markermeer, Zuidelijk Flevoland en een eiland in de Noordzee genoemd. Die laatste is volgens Bouw economisch gezien de slechtste.

Schiphol

De luchthaven Schiphol voelt niets voor verplaatsing. Die opteert voor de aanleg van een satellietvliegveld in de nabije omgeving van Schiphol. In die visie blijft Schiphol het station voor alle passagiers. Die ke dan per snelle railverbinding naar de satelliet worden vervoerd. Het meest voor de hand liggend is dan dat een deel van de luchtvaart op Schiphol zelf blijft landen en opstijgen.

Inmiddels hebben ook anderen zich in de discussie gemengd. Volgens Joost van Kasteren in ROM-Magazine is de gehele discussie over centrale vliegvelden (hub’s) met een onderliggend net van regionale vliegvelden die als spaken rond de hub liggen, de zogenoemde spokes, achterhaald.

Hij illustreert deze stelling aan de hand van het voorbeeld dat Boeing de ontwikkeling van een toestel voor 1000 passagiers heeft stopgezet. Airbus is daar overigens nog wel mee bezig. Volgens Van Kasteren gaat de Amerikaanse vliegtuigbouwer ervan uit dat er meer en meer point-to-point zal worden gevlogen. Dit heeft te maken met de voorkeur van vooral de zakelijke reizigers die in het hub-and-spoke-systeem teveel tijd zouden verliezen met overstappen.

Zelfs al zou de hub-and-spoke gedachte wel winnen, dan nog is het de vraag of Schiphol de hub voor de KLM zou moeten zijn. Schiphol ligt immers binnen een uur vliegen van 2 grote hubs, Londen en Frankfurt. Volgens Van Kasteren kan de KLM daarom maar beter kijken naar de mogelijkheden in Madrid of Wenen.

Dat die gedachte nog zo gek niet is, blijkt wel uit de woorden van Bouw, die zegt dat de KLM naar het buitenland gaat als er onvoldoende ruimte voor de luchtvaart in Nederland komt. En of dat zo is, zullen we in het najaar weten, als het kabinet met een integrale beleidsvisie op TNLI komt.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels