nieuws

Betonpallet-trailer vervoert lading op afzetbare laadvloer

bouwbreed

Onlangs toonde Heembeton BV aan de vestiging in Lelystad met trots een bijzonder transportmiddel voor het vervoer van grootschalige prefab betonelementen. Dankzij de hydraulisch afzetbare laadvloer in de vorm van een zware betonpallet is het laden en lossen van de wagen aan de fabriek en op de bouwplaats een stuk eenvoudiger geworden.

In samenwerking met Rolande Tankers en (Semi) Trailers en de vervoerscombinatie L.T.C. uit Lelystad werd een oplegger ontwikkeld waarop de vaak tonnenzware elementen verticaal zijn te vervoeren. Daartoe beschikt deze traileroplegger over een uitzonderlijk lage laadvloer die voor het laden en lossen afneembaar is geconstrueerd.

Voor het ontwerp van deze, op het specifieke transport van grote betonelementen toegesneden oplegger, hebben de constructeurs van Rolande garant gestaan. Na uitvoerige proefritten die in de afgelopen maanden met de oplegger zijn gemaakt en na de gewenste aanpassingen, heeft Heembeton het definitieve model ke demonstreren dat getuigt van een brede, universele toepassing.

Heembeton vervaardigt met 600 medewerkers jaarlijks zo’n 5000 complete casco’s, overeenkomend met 30 woningen per dag en in vestigingen in Beringe, Hasselt en Veenoord nog eens tienduizenden betonelementen, waaronder balkons, bordessen en complete trappen. Het vervoer van dit scala van producten naar de bouwplaats wordt al jaren verzorgd door, onder meer, de Lelystadse Transportcombinatie C.V. (L.T.C.) uit Rhenen. Dit bedrijf gaat nu als eerste deze zware bouwdelen vervoeren met de zogenaamde betonpallet-trailer.

Onderstel

Deze oplegger heeft een eigen ledig gewicht van 9000 kg en een laadvermogen van 30 ton. De in totaal 12.800 mm lange wagen heeft een nuttige laadruimte van lxb 10.200 x 1622 mm. Binnen de laadruimte past een betonpallet dat tijdens het transport van betonelementen van de fabriek naar de bouwplaats, binnen het chassis op zware hoekprofielen rust

Met behulp van de hydraulisch in hoogte instelbare koppelplaat voor en de bij de drie achterassen eveneens op en neer te bewegen laadvloer is de complete betonpallet over een hoogte van 380 mm neer te laten of omhoog te brengen. Het onderstel van de trailer bestaat uit Orthaus gedeelde assen met hydraulische olievering. Deze zijn uitgerust met BPW-asschommels van 5000 kg, waarbij de eerste as is uitgevoerd met aslift en de twee achterliggende assen op een vaste hoogte ke worden ingesteld. Tijdens het transport bedraagt de bodemvrijheid onder vloer 355 mm.

Door de afzetmogelijkheid van de betonpallet zijn de zware betonelementen aan de fabriek snel en gemakkelijk met portaalkraan of heftruck te laden en op de bouwplaats met de bouwkraan te lossen. Aan de achterzijde van de trailer is een scharnierbare deur geconstrueerd die zowel mechanisch als pneumatisch is te vergrendelen.

De afzetbare laadvloer op en naast de oplegger.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels