nieuws

Noors/Zweeds treintunnelconflict blijkt onoplosbaar

bouwbreed

Het conflict tussen de Scandinavian Rock Group (SRG) en de Noorse spoorwegmaatschappij NSB over de betaling van omgerekend enkele tientallen miljoenen guldens meerwerk aan de zgn. Romeriksport, heeft geleid tot een definitieve opzegging van het contract. De werkzaamheden betreffen een 14 km lange tunnel in het HSL-traject naar de nieuwe luchthaven Gardemoen ten noorden van Oslo.

Voor de laatste 500 meter van de tunnel moet NSB uitwijken naar een ander bouwconcern. Onderhandelingen met de Noorse ondernemingen Selmer en Veidekke, die destijds ook al gezamenlijk deelnamen aan de inschrijving en toen als tweede eindigden, zijn inmiddels van start gegaan.

De aanleg ligt reeds stil sinds 24 maart als gevolg van een ultimatum van SRG. Laatste pogingen om aan de onderhandelingstafel alsnog tot een compromis te komen zijn op niets uitgelopen. NSB denkt dat de vertraging binnen de perken kan blijven en mikt op oplevering van het hele railtraject per 1 april volgend jaar, een kleine twee maanden later dan de oorspronkelijke planning.

De tunnelaanleg was aan SRG gegund voor omgerekend f. 150 miljoen. SRG is een combinatie van het Zweedse PEAB (75 procent) en het Noorse Malselv Anlegg AS.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels