nieuws

Komatsu legt op Intermat accent op Europese productie

bouwbreed

De in de fabriek van Komatsu Hanomag te Hannover vervaardigde wiellader WA 270-3 vormt een nieuwe uitbreiding van de Komatsu WA-3 serie en gaat de bestaande wielladers Komatsu WA 250-1 en Hanomag 44D vervangen. Het nieuwe model wordt op de komende Intermat officieel aan de Europese markt voorgesteld. Behalve de wielladers zijn het ook de in Europa vervaardigde hydraulische graafmachines die door Komatsu in Parijs voor het voetlicht worden gehaald.

De nieuwe wiellader WA270-3 onderging ten opzichte van het oude model verschillende machinetechnische aanpassingen waardoor prestaties en bediening nog verder konden worden verbeterd. De WA270-3 heeft een storthoogte van 2900 mm en vormt met zijn motorvermogen van 141 pk en bakinhoud van 23,1 tot 3 m3 in het grondverzet een efficiente machine. Ook in de recycling industrie en voor andere industriele toepassingen zal deze wiellader door zijn manoeuvreerbaarheid en snelheid een goed bruikbare machine blijken te zijn.

Evenals alle andere 3 modellen is de WA270-3 laadschop uitgerust met het APS twee-traps hydraulisch systeem dat met name onder extreem glibberige omstandigheden zorg draagt voor extra indringvermogen en korte laadcycli mede dankzij de standaard 45% zelfblokkerende differentielen in beide assen. De automatische powershift transmissie vergemakkelijkt de machinebesturing en hydro-cushions onder de cabine elimineren in hoge mate het motorlawaai en de machinetrillingen. Air-cinditioning is als optie op de machine leverbaar en de brede wijd op draaiende cabinedeuren geven een gemakkelijke toegang tot de bedieningsruimte. Op een monitor centraal op het dashboard zijn alle machinefuncties te controleren terwijl op een tweede, terzijde gemonteerde monitor alle belangrijke machinegegevens en eventuele storingen zijn af te lezen.

In de lijn zware wielladers zal in Parijs de Komatsu WA500-3 debuteren. Deze vervanger voor de WA500-1 is met zijn 28 ton massa en 235 kW (315 pk) motorvermogen de kleinste van vijf grootste Komatsu laadschoppen die oploopt tot de 610 kW sterke WA 900. Deze machinelijn wordt volledig in Japan vervaardigd.

Komatsu gaf de WA500-3 een krachtige S6D140E dieselmotor die als krachtbron dient voor ook hier toegepaste dubbele hydraulische snelheid systeem, waarbij een intelligente regeling van hoofd- en schakelpomp onder elke situatie de meest gunstige druk en opbrengst levert. Hiermee levert de machine steeds een maximale indringkracht en hefsnelheid bij een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik. De volhydraulische besturing vraagt een geringe inspanning van de bedieningsman. De cyclustijden ke nog verder worden teruggebracht door vervanging van het stuurwiel door een als optie leverbare joystick.

De volledig afgedichte in oliebad gemonteerde remmen worden hydraulisch bekrachtigd en zijn geheel onderhoudsvrij. Het elektronische EDIMOSII controleysteem in de cabine informeert de bestuurder over aard en ernst van optredende storingen. Ter verlenging van de duurzaamheid van de carrosserie kregen alle uitwendige onderdelen een extra anticorrosiebehandeling door het elektrolytisch aanbrengen van een extra grondlaag met speciale melamine afwerklaag.

De 3000 liter Komatsu WA500-3 vervangt de vroegere Komatsu WA 250-1 en Hanomag 44D.

Het zwaarste model uit de -6 serie hydraulische graafmachines dat Komatsu op de Intermat toont is de PC750-6 rupsmachine. Deze machine wordt in Europa vervaardigd en vervangt de in Japan gebouwde PC650p.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels