nieuws

Gestuurde achteras vergroot wendbaarheid kipper

bouwbreed

Huybregts Transport BV uit Reusel heeft als eerste in Nederland een MAN-kipper van het type F2000 8 x 8 met widespread tandemstel en gestuurde achteras (WSG) in gebruik genomen. Deze kipper heeft een 1800 mm widespread tandemstel met gestuurde achteras, 9 tons voorassen en een Heplex hydropneumatisch veersysteem.

De asconfiguratie maakt een optimale benutting van de aslasten mogelijk, terwijl de gestuurde laatste as de wendbaarheid sterk verbetert en slijtage aan banden en wegen vermindert. Bij de achterasbesturing zijn twee stuurcilinders toegepast. Een zorgt voor de stuuruitslag, terwijl de andere as tegen de aanslag houdt. Zo blijft de koersvastheid altijd gegarandeerd. Het (nood)stuursysteem blijft bekrachtigd totdat het voertuig bijna stilstaat, ook als de motor is afgeslagen.

Het geavanceerde Heplex-hydropneumatische veersysteem geeft de kipper goede rijeigenschappen op de weg en in het terrein. Door het diagonaal regelsysteem dat in het hydraulische systeem geintegreerd is, wordt automatisch de voertuigstabiliteit bewaakt, zowel tijdens de rit als bij het kippen. In buitengewone omstandigheden heeft de chauffeur de mogelijkheid om handmatig in te grijpen.

De F2000 WSG is uitgerust met de nieuwe Eaton RTSO transmissie met lage schakelkrachten en dubbele hulpasconstructie. Via de G2500 tussenbak worden de aandrijfkrachten naar de voor- en achterassen overgebracht. Zowel bij de voor- als achterassen paste MAN het naafreductie-concept toe.

De F2000 WSG is opgebouwd met een nieuw type kipperbak van de Belgische fabrikant AJK. Met een zeer sterke staalsoort en een afwijkende vormgeving, de bolle zijwanden zorgen voor extra stijfheid, is bijna 1000 kg gewichtsbesparing gerealiseerd.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels