nieuws

Invoering paarse diesel wellicht jaar uitgesteld

bouwbreed

Goedkopere, paarse diesel voor vrachtwagens komt wellicht pas in juli 1998 beschikbaar, een jaar later dan voorzien. Oorzaak is de weerstand van olieleveranciers en pomphouders, die praktische bezwaren tegen het plan hebben. Het ministerie van Financien heeft dit vrijdag bevestigd.

Volgens een woordvoerster van het ministerie heeft de brancheorganisatie liever een teruggave-regeling. In elk geval is het niet duidelijk of de bezwaren echt zijn of dat er sprake is van een onderhandelingspositie. “Maar”, aldus de woordvoerster, “we houden rekening met een jaar uitstel.”

Bovendien wacht het ministerie ook nog op toestemming van de Europese Commissie. Volgens de woordvoerster moet dat geen probleem zijn. Ze verwacht dat de goedkeuring van de regeling voor 1 juli van dit jaar binnen is

De pomphouders stellen dat de investeringen te hoog zijn, de tijd te kort is en de kabinetsplannen te onzeker zijn om de pomphouders aan te zetten aparte pompen en opslagtanks aan te leggen. “Het is gewoon onmogelijk dit op korte termijn te doen. Het ministerie zal moeten aangeven dat het een structurele maatregel is, voordat wij f. 50 miljoen gaan investeren”, aldus directeur H. Oskam van de NOVE, de vereniging van vrije pomphouders. Zijn organisatie voelt meer voor een teruggave-regeling voor transportbedrijven die door de accijnsverhoging worden getroffen. “Dat is veel eenvoudiger en goedkoper. Er moet alleen een ontheffing in Brussel worden gevraagd.”

Niet tijdelijk

VVD-Kamerlid Blaauw, die het plan voor de paarse diesel lanceerde, is niet onder de indruk van de bezwaren van de olieleveranciers. “Het is bekend dat de branche-organisatie moeilijk doet. Al meteen toen ik het idee opperde, zeiden ze dat het veel te duur is. Zet het product maar in de markt en ik weet zeker dat er pomphouders zijn, die het willen verkopen”, aldus Blaauw.

“Veel grote transportbedrijven hebben bovendien hun eigen pompen. Daar is het helemaal geen probleem”‘. Blaauw wijst er verder op dat de paarse diesel geen tijdelijke maatregel is. Het geldt ook bij de volgende accijnsverhoging. Hij acht het verder “best mogelijk”, dat het Nederlandse voorbeeld navolging krijgt in Europa.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels