nieuws

Binnenstad Utrecht moeilijk bereikbaar

bouwbreed

Bijna vijf maanden na de invoering van de autoluwe binnenstad in Utrecht zijn veel binnenstadbewoners en winkeliers nog steeds ongelukkig met de nieuwe situatie. Vijfhonderd mensen grepen maandagavond de informatiebijeenkomst Binnenstad Utrecht: Aantrekkelijk en Bereikbaar (UAB) in de Janskerk aan om hun misnoegen over het verkeersbeleid te spuien.

Binnenstad en blik: sinds 1 november vorig jaar onderhouden die twee een moeizame relatie. De gemeente maakt serieus werk van het weren van auto’s uit het centrum. Naast het verkeerscirculatieplan dat automobilisten ontmoedigt naar het hart van de stad te rijden, wil de gemeente ook het aantal geparkeerde auto’s terugdringen. De auto moet plaatsmaken voor fiets en bus, terwijl het blik zoveel mogelijk in parkeergarages aan de rand van het centrum moet verdwijnen.

Veel ondernemers en winkeliers zijn er niet over te spreken. “Klanten vertrekken naar de beter bereikbare winkelcentra in de buitenwijken of in Nieuwegein en Zeist”, zei voorzitter T. Poort van de ondernemerskring uit de binnenstad.

W. Peters, poleider van het UAB vond die kritiek onterecht. De inzet van citybussen, de winkelexpress, citytaxi en de snelle HOV-bus houden het centrum voor alle bezoekers bereikbaar, zei hij. De twee nieuwe garages zorgen voor extra plek.

De uitvoering van het nieuwe verkeersbeleid zet intussen stevig door. Half april komt het college van B en W met uitgewerkte voorstellen voor de bouw van de garages en in juni gaat de aanleg van de speciale busbaan dwars door de stad van start. Ondanks het protest van de middenstand.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels