nieuws

Innovaties kunstenaars verdienen bescherming

bouwbreed

Innovatieve toepassingen van bouwmaterialen door kunstenaars verdienen een betere bescherming dan ze nu krijgen. Momenteel kan iedere producent aan de haal gaan met het denkwerk van kunstenaars. Daarnaast wordt door de industrie het innovatief vermogen van kunstenaars te weinig onderkend.

Miriam Pina van de Goudse kunstenaarskring Beeldstroom, die met 14 kunstwerken op de Bouwbeurs staat, zegt het met overtuiging: als de industrie en kunstenaars tot elkaar komen, dan ke ze veel van elkaar leren en dat is voor beiden profijtelijk.

“Het is jammer dat de inventiviteit van kunstenaars momenteel te weinig wordt aangeboord. En dat terwijl kunstenaars vanuit hun ambachtelijke werk volop kansen creeren voor innovaties. Een kunstenaar wil iets maken en loopt aan tegen beperkingen wat de toepassing van een materiaal betreft. Hij bewandelt dan niet de geijkte paden, maar zoekt een onorthodoxe oplossing om zijn werk te maken. Dat levert dan een innovatieve toepassing op”

Volgens haar zou de industrie er eens aan moeten denken om kunstenaars te vragen gericht te denken over het oplossen van problemen op het gebied van materiaaltoepassingen. “De weg daar naartoe is veel simpeler dan vaak wordt gedacht. Met alle prijzen die er zijn, kun je mensen laten inschrijven voor projecten die gericht zijn op probleemoplossingen. Dat vergoot de kansen voor de industrie op het aanboren van nieuwe markten”, meent Miriam Pina.

Glasindustrie

Als voorbeeld haalt zij eigen werk aan, waarmee de glasindustrie nu druk bezig. Zij werkte met PVB gelaagde folie waar aan beide kanten glas tegenaan zat. Daardoor krijg je vouwbaar glas. “Dat betekent voor de industrie dat je in een keer een gevouwen glazen scheidingswand kunt maken of een glazen liftschacht. Het probleem is dat PVB te zwak is voor industriele toepassing. Maar als de industrie een andere folie kan vinden die wel sterk genoeg is, dan betekent dat een enorme sprong voorwaarts in glastoepassingen. Denk maar aan glazen koepel, die dan gemaakt ke worden.”

Teleurgesteld is zij wel dat de glasindustrie ermee aan de haal gaat buiten haar om. “Aan die oplossing werken, vinden kunstenaars ook heel spannend. Het is toch hartstikke leuk om daarmee aan de slag te gaan. Wij zouden graag zien dat er een regeling komt dat kunstenaars hun innovaties ke beschermen zonder dat de kosten te hoog worden. Dat moet mogelijk zijn. Daarbij gaat het dus niet om het beeldrecht, dat is goed geregeld. Maar ik heb het over nieuwe toepassingen waardoor vergroting van de markt mogelijk is.”

Zo’n regeling bestaat er nu niet, mede omdat de innovatiecentra eigenlijk niet goed raad weten met het innovatieve vermogen van kunstenaars. “Het gaat ons niet om heel veel geld voor innovaties, maar wel dat er gewetensvol wordt omgegaan met ons denkwerk. Omdat de regeling niet bestaat blijft er sprake van een ontkoppeling tussen de industrie en kunst. De synergetische waarde van een dergelijke samenwerking ziet men helaas nog niet onder ogen. Dat geldt voor de glaswereld, maar ook voor de bouwwereld”, aldus Miriam Pina.

Eye-opener

Het werken in en met de bouwwereld is voor de groep kunstenaars ook een eye-opener geweest. “Wij zijn tot de ontdekking gekomen dat het belangrijk voor ons is mensen bij ons werk te betrekken die grote kennis van materialen hebben. Zo komt het weleens voor dat een kunstenaar een kunstwerk ontwikkeld waarbij hij materialen tegenkomt die hij nog kan verwerken. Ik heb dat zelf gehad met stucwerk. Daarvoor heb ik de hulp ingeroepen van stukadoors die voor mij rond moesten werken. Die vonden het fantastisch om dat voor mij te doen. Het was ook geweldig wat ze gedaan hebben.

Een ander voorbeeld is een kunstenares die gewerkt heeft met een buigmachine die in staat was allerlei cirkels te buigen. Zonder die machine zou zij het nooit hebben gekund. Ze zou er zelfs nooit aan gedacht hebben, als ze niet toevallig die machine had gezien.”

Daar gaat het voor haar in belangrijke mate om. Kunstenaars eerst kennis laten krijgen van bouwmaterialen en eventueel materieel, waarna zij ermee ke spelen. Die synergetische werking kan dan leiden tot geheel nieuwe toepassingen waarmee de industrie weer verder kan.

“Kunstenaars kijken anders naar dingen en zoeken andere oplossingen. Denk maar eens aan de weerspiegeling van een boom in water. Als dat water golft, geeft dat verkortingen en verlengingen van de schaduw. Een soortgelijk effect kun je ook met glas krijgen. Maar in principe geldt ditzelfde verhaal voor praktisch alle bouwproducten. Als het bedrijfsleven doorkrijgt dat het goed kan zijn om met kunstenaars samen te werken, dan zou het wel eens heel verrassend ke zijn de innovatieve toepassingen te zien”.

Ferry Heijbrock

‘Hout, verbinding van de toekomst’, zo heet het kunstwerk van de Goudse kunstenaar Willem Hesseling. Het is gemaakt van Eurokoume multiplex uit Gabon, gesponsord door het Centrum Hout. Hesseling werd technisch bijgestaan door Bouwbedrijf Baars uit Gouda. Het hout zelf is aangemeld voor een FSC-certificaat.

Reageer op dit artikel
Lees voordat u gaat reageren de spelregels